En minimalistisk hårvårdstutin
Vi hör om olika rutiner, rekommendationer och ”måsten”.
Och det är lätt att känna sig lost i djungeln av produkter. För behöver man egentligen allt?
Svaret är oftast nej.
Vill du ha ett friskt och hälsosamt hår?
Då är vård alltid grunden.
Om du vill vara mer minimalistisk i din hårvård, räcker det ofta långt med 3–4 genomtänkta produkter som är anpassade för DIG och DITT hår. Jag skulle satsa på följande:
- Ett schampo anpassat efter din hårtyp och hårbotten
- Ett balsam eller en vårdande mask
- En leave‑in produkt, gärna med värmeskydd i
- En stylingprodukt (endast om du stylar håret) anpassad efter vad för typ av styling du föredrar
Det är här kvalitet verkligen spelar roll. Satsa i produkter avbra kvalité. Visst, ofta är proffetionell hårvård dyrare. Men oftast är de drygare och håller längre.
Har du färgat hår, skadat hår, använder mycket styling eller jobbar med värme, kommer din rutin såklart se annorlunda ut och det är helt okej.
Det viktigaste är att produkterna är anpassade för dig och DITT hår. Allt passar verkligen inte alla.
I slutändan handlar det inte om fler produkter, utan om rätt produkter 💫
Här är mina 3 favoriter som jag använder just nu!
Momo schampo & Balsam för den ger fukt i håret och låser in funken. "Lätta" produkter som inte tynger ner håret. Prefekt för ss med fintrådiga hår!
Volu Hairmist Jag fönar alltid mitt hår torrt och vill jag att det ska gå fort gör jag det med huvudet upp och ner. Denna ger ett lyft som jag gillar och att styla luggen med rundborste i denna är ett hack!
Vill ni se hur en tvätt och styling brukar gå till?😍