Så gör jag huden redo för vår & sommar
När våren kommer gillar jag att göra en liten “hud-uppdatering” snarare än att byta allt. Huden behöver inte en ny rutin, bara lite smart anpassning. Och ärligt, det är ofta här man ser den största skillnaden: när man matchar rätt produkter med vad huden faktiskt behöver just nu.
Exfoliera = reset efter vintern
Efter vintern känns huden ofta lite trött och ojämn och det här är steget jag aldrig hoppar över. Det är här lystern börjar komma tillbaka på riktigt. 2% BHA Liquid Exfoliant → när jag får finnar som poppar upp, tilltäpptheter eller vill hålla porer och textur i schack. Den här är en riktig game changer för en klarare hudkänsla. 6% Mandelic Acid Exfoliant → när huden känns torrare, lite mer känslig, eller när jag vill jobba på linjer och pigmenteringar samtidigt som jag får tillbaka glow. Det är verkligen här jag snabbt ser skillnad!
C-vitamin + SPF = vår-glow som håller hela dagen
C-vitamin är mitt självklara “wake up”-steg efter vintern – det ger huden direkt en fräschare, mer levande känsla. C15 Super Booster → när jag vill maxa glow och jobba mer intensivt på lyster och jämnare hudton. C5 Super Boost Moisturizer → perfekt när jag vill ha enkelhet: fukt + glow i ett steg. 5% Vitamin C Sheer Moisturizer SPF50 → min favorit när jag vill göra allt på en gång: skydd, glow och fukt i samma produkt. Det här är kombon som gör att huden ser “vaken” ut direkt. och samtidigt jobbar långsiktigt under ytan. Och SPF? Det är verkligen min viktigaste vana. Jag tänker alltid: C-vitamin ger glowet – SPF ser till att det håller.
Kroppen får också kärlek (och den gör STOR skillnad)
Vi glömmer lätt kroppen men den är ofta den som snabbast visar vårkänsla när man börjar ta hand om den. Här ser jag ofta allt från keratosis pilaris, inåtväxta hårstrån, “strawberry legs” och finnar på kroppen. Och det är precis här en riktad behandling gör så stor skillnad. 2% BHA Body Spot Treatment är min go-to när jag vill jobba på ojämnheter eller tilltäppta områden på kroppen. Den är enkel att använda, supereffektiv – och gör verkligen att huden känns jämnare och mer “ren” över tid.
Min vårfilosofi
För mig handlar hudvård på våren om mindre stress, mer glow och smarta val som faktiskt håller över tid. Och det bästa med Paula’s Choice är just det: du behöver inte gissa. Du kan bygga en rutin där varje produkt faktiskt gör skillnad – och där huden snabbt känns både mer balanserad och mer strålande.