/ Följ vår farmaceut!

Följ vår farmaceut!

Ansluta sig till

Här delar vår farmaceut Hévi sina bästa tips och råd – din expert inom Dermatologisk hudvård. Här diskuterar vi allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.

Skriv här
AllaMakeupHudvårdDermatologisk hudvårdProfessionell hudvårdHårParfymBeauty HackBeauty TesterManTävlingTolka LookenHållbarhetNyhet
Senaste
Filtrera
Hévi
KICKS Farmaceut
06/02/26-12:56

Denna vecka visar vi upp våra serum.

Mina krav på serum: lugna och återfukta. Därför är jag rädd att Annas serum kommer UTKLASSA mitt urval (det är inte en tävling, det är inte en tävling, det är inte en tävling). Det är viktigt för mig att vara ärlig med vad jag faktiskt använder och detta är sanningen - jag gillar det enkelt. Dessa är de serum jag använder just nu:

😶‍🌫️Decubal Hydrating Face serum - med microalger, havsvatten och hyaluronsyra täcker detta serum mitt fulla behov och inte allra minst ger mig precis det glow jag gillar! Konsistensen är halvklibbig (på ett bra sätt) och är genomskinlig.

🪼Skincity Mellow Moisture 20% Glycerin Serum - Denna är mer krämig i konsistensen och används av mig på en extra torr dag. Glycerin är en snäll ingrediens som hjälper huden att behålla fukt genom att binda den från luften!

Ibland gillar jag dock att spexa till det med en gua sha och då har jag denna flaska i beredskap:

🏄🏼Beaute Pacifique Serum Paradoxe - kraftfullt serum med resveratrol och procyanidin från chilenskt druvkärnextrakt. Antiinflammatorisk, pro-age och jämnar ut hudtonen. Denna har även Anna skrivit om då det är hennes favorit!

Submersive Serum Paradoxe 30 ml
Mellow Moisture 20% Glycerin Serum 30 ml
Hydrating serum 30 ml
Tag
Ansiktsvård
Hévi
KICKS Farmaceut
30/01/26-14:38(redigerad den 11/02/26-13:19)

Då var det dags för nästa tema, nämligen exfoliering och toners! Min hud är rätt så tunn så produkterna med syra kan jag bara använda ca. varannan dag (om jag inte har ett särskilt syfte som exempelvis jag har nu – att bli av med pigmenteringar runt munnen av gamla finnar).

💦Klair’s Hydrating Supple Toner – Min nuvarande favorit! Jag är nyfrälst av denna toner som känns som vatten men med något högre densitet. Denna återfuktar så huden känns som när man är i en ångbastu – som om den vore SPRÄNGfylld med fukt. Jag är snabb med mitt serum när denna har fått sjunka in.

🧚🏼Pixi Glow Tonic - 5% AHA syra som exfolierar alldeles lagom för användning varje dag. Denna ger mig en jämnare, klarare och mer strålande hud. Använder denna på en bomullsrondell och njuter extra mycket av att se alla orenheter som hamnar på rondellen hehe.

🧟Paulas choice BHA - en GRYM BHA toner som får min hud att återuppstå från de döda. Den minskar mina pormaskar och tilltäppta porer och är fettlöslig = sjukt glow. Kör denna rakt i (rengjord) handflata och klappar in. That’s all it needs.

🌅Exuviance Skinrise Morning Glow pads - när jag känner att jag vill ha ett helt nytt ansikte (känner ni också så ibland?) är det denna med PHA jag kör på. Klipp av en pad på mitten (räcker gott och väl för hela mitt ansikte om jag avvänder båda sidor av den avklippta halvan) och svep över ansiktet. Jag jobbar med extra feta produkter efter jag kört denna och skippar gärna serum då det kan bli för mycket produkt enligt mig.

Men vad är då AHA, PHA och BHA?

PHA - Mild och skonsam syra som tar bort gamla hudceller, perfekt för en yngre hud eller känslig hud. Verkar återfuktande och har störst molekyler av alla 3 syror och kan därför tom att användas på en eksembenägen hud (inte på ett aktivt utbrott dock!!).

BHA – fettlöslig syra som effektivt jobbar mot porer och talgproduktion. Är även antiinflammatorisk och passar känslig hud.

AHA – vattenlöslig syra som jobbar mot linjer och ojämn hudton. Finns olika AHA-syror; glykol-, mandel- och mjölksyra.

Glykolsyra - har minst molekyler av AHA:erna = penetrerar huden ”djupast” av syrorna.

Mandelsyra – passar en fetare hy.

Mjölksyra – balanserar huden.

För dig som är nyfiken på vad enzympeeling och multi-peeling är– hoppa över till vår Hudterapeut Annas inlägg!

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
23/01/26-11:00(redigerad den 11/02/26-13:20)

Äntligen dags att få visa upp mina ride or dies som används på daglig basis (självklart har jag massa andra produkter som jag testar men dessa förvarar jag på annat håll). Idag är fokuset på rengöring. Jag är en ganska simpel rengörare och har ibland svårt för vissa texturer i rengöring (olja och kräm är värst) och skamligt nog blir det bara micellärvatten ibland - dels för jag inte har ett större rengöringsbehov än så men också för att jag är enormt lat hehe.

🧖🏽Elemis Pro-Collagen Cleansing Balm - ooooooooootrolig rengöring som kan få ens hud att hamna på fabriksåterställning. Otrolig doft, otrolig formula, otroligt snäll mot en torr hy. Denna använder jag främst när jag haft ett full face men också om jag känner att jag vill återfukta redan i ett rengöringsstadie. Den är en upplevelse då den går från ett balm, till en olja till en mjölk!

🧴Bioderma Sensibio H2O - en klassiker som jag aldrig vill (eller kan) vara utan. En micell är en molekyl med vattenlösliga delarna ”på utsidan” av molekylen och fettlösliga delar i dess kärna - denna del fungerar som en slags magnet för fett och orenheter (lika löser lika om ni minns era kemilektioner). I love science.

Pro-Collagen Cleansing Balm 100 g
Sensibio H2O 250 ml
Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
16/01/26-11:13

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
07/01/26-13:06

Skynda fynda!🏃🏾

Hej och god fortsättning kära BeautyTALKERS! Hoppas ni har sett vår fantastiska rea på ACOs julaskar som (hör och häpna!) fortfarande i dagsläget finns på lager!!! Länkar de 3 som finns - rabatten ligger på 50% och man får därmed nästan en hel produkt gratis per ask🥰

Boost & Glow Kit Face Boost & Glow Kit 50 ml Gift Box
Everyday Soft Kit Body Everyday Soft Kit 200 ml Gift Box
For Men Everyday Fresh Kit For Men Everyday Fresh Kit 200 ml Gift Box
Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
14/12/25-07:00(redigerad den 17/12/25-12:31)

Med tanke på att man får 30% vid köp av 2 på ACO imorgon 15/12-25 tänker jag att jag ska shoutouta mina favoritprodukter från vårt kära Apotekets Composita. 💥

(Vet knappt vart jag ska börja!!!!)

🧼För en med benägenheter till orenheter: Spotless Daily Face Wash

🪩För en som vill addera glow: Face Glow Vitamin C Booster

❄️För en vars hårbotten knasar och fnasar pga vintertorr: Special Care Intensive Dry Scalp Treatment

💰För en som vill ha en "dupe" på en annan känd bha-toner: Face Purify Exfoliant Toner

💥 Här får jag nog hejda mig innan jag skriver ner hela sortimentet!

Boost & Glow Kit Face Boost & Glow Kit 50 ml Gift Box
Spotless Daily Face Wash 200 ml
Special Care Intensive Dry Scalp Treatment 150 ml
Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
10/12/25-10:21

🔬🥼🧪🧫🥽🧑‍🔬 Ställde mig i labbet och kokade ihop en perfekt dry skin routine, detta blev resultatet:

1. Rengöring: CeraVe Hydrating cleanser
  2. Ansiktsvatten: La Roche-Posay Soothing lotion
  3. Serum: Decubal Hydrating Face serum
  4. Ögonserum + ögonkräm: Vichy Mineral 89 Eyes OCH/eller La Roche- Posay Hydraphase HA eye cream (💥dunderduo💥 - använder LRP först och Vichy sedan)
  5. Ansiktskräm: Bioderma Sensibio Defensive Rich
  6. Kvällsrengöring: ACO Hydrating Micellar cleansing gel

Fokus i denna rutin är FUKT i alla steg och i olika molekylärstorlekar, genom detta bäddar vi för en optimal återfuktning. 🚰

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
03/12/25-15:14

Har många kunder som kommer in och inte använder nattkräm pga ❌"gillar inte känslan av fet kräm på kudden"❌. Själv tycker jag det är den bästa tiden på dygnet att boosta uppbyggnad av huden.

Så nu är jag nyfiken på:

Välj en eller flera svar
Vad föredrar du för konsistens vid läggdags?
26Bidrag
Tjock konsistens
Tunn konsistens
Kan inte ha något när jag lägger mig❌
Skicka
Tag
Dermatologisk hudvård