Tack till KICKS för möjligheten att testa Just Moi Eau de Parfum från Juicy Couture🥰
Recension av Just Moi Eau de Parfum
Förpackning
Flaskan följer Juicy Coutures signaturstil där enkelhet möter en känsla av lyx. Designen är feminin och stilren, samtidigt som den behåller en lekfull elegans som är typisk för varumärket.
Doft & första intryck
Doften öppnar enligt beskrivningen med toppnoter av magnolia, kakaoblomma och plommonnektar. Hjärtnoterna består av crème de cacao och jasmin sambac, medan basen bygger på kakaoböna, vanilj-ambrox, sandelträ och varm mysk.
Vid första applicering upplevs doften som en tydlig och intensiv explosion. Den tar plats direkt och gör ett starkt intryck. Den chokladiga aspekten är dock inte så dominant som förväntat, utan balanseras snabbt av de blommiga och varma tonerna.
Doftutveckling & karaktär
Efter cirka en timme sker en tydlig förändring där doften mjuknar och övergår till en sötare och mer nedtonad karaktär. Här framträder jasminen tydligare tillsammans med en lätt pudrig känsla och inslag av vanilj.
Basen, med amber och varm mysk, ger en sensuell och inbjudande värme som ligger nära huden. Doften utvecklas från att vara kaxig och framträdande till att bli mer harmonisk och anpassad efter bäraren.
Trots ett initialt intryck av att den inte helt passade mig, visade den sig efter en stund ligga nära de doftprofiler jag vanligtvis dras till - särskilt kombinationen av jasmin och sötma och har numera blivit en doft jag bär dagligen. Plommonnoten var däremot inget som tydligt uppfattades.
Användning & tillfälle
Doften har en varm och romantisk karaktär som gör den särskilt lämplig för kvällsanvändning. Den fungerar väl som en dejtdoft och har en feminin, uttrycksfull identitet.
Även om den kan användas året runt, upplever jag att den passar bäst under hösten, men kan även fungera som ett djupare komplement till lättare blommiga dofter under sommaren eller på vårkanten.
Hållbarhet
Vid applicering med ett spray på handleden, utan andra produkter, sitter doften kvar i cirka fem timmar. Den avtar successivt och övergår till en mjuk, hudnära doft innan den försvinner helt. Jag upplevde att doften höll sig längre om man applicerade den på kläderna istället för rakt på huden.
Pris & värde
Med ett pris på cirka 1135 kr (eller runt 908 kr vid kampanj ;) för 50ml eller 100ml för 1120kr vid lanseringskampanjen och 1400kr för orginalpris) upplevs parfymen som prisvärd. Den erbjuder en intressant doftresa och en karaktär som utvecklas över tid.
Summering
Just Moi är en parfym med tydlig utveckling från en intensiv och självsäker öppning till en mjukare, söt och sensuell avslutning. Den rör sig från att ta plats till att smälta in och bli en del av bärarens personliga uttryck. För den som uppskattar jasmin, vanilj och varma, mjuka basnoter är detta en doft värd att utforska🫶
Juicy Couture
Just Moi EdP 50 ml