/ Alla inlägg

Alla inlägg

Här kan du diskutera allt inom beauty med andra medlemmar. Har du en fråga kring din makeuprutin, eller kanske ett beautyhack du bara måste dela med dig av? Filtrera flödet genom att trycka på de olika kategorierna! Alla inlägg på KICKS Beauty Talks är skrivna av medlemmar i KICKS Club. Inläggen är baserad på medlemmens egna upplevelser och Kicks kontrollerar inte att medlemmen har använt eller köpt produkten.

Skriv här
AllaMakeupHudvårdDermatologisk hudvårdProfessionell hudvårdHårParfymBeauty HackBeauty TesterManTävlingTolka LookenHållbarhetNyhet
Senaste
verafredriksson
Beauty Star
11/05/25-16:04

hej jag tar studenten om en månad ungefär. jag behöver alla tips man kan få för att få sminket att hålla HELA dagen. Och att fransarna dka hålla uppe ännu längre. Behöver också tips på mascaror som får fransarna att hålla uppe och får dom långa utan att klibba ihop sig

Nikki
Beauty Pro
11/05/25-15:31

Tips! Detta nya layering set från CLEAN Classic finns just nu till VÄLDIGT bra pris online! 😁

Perfekt tillfälle att testa några av CLEAN Classic's mest populära dofter samt årets nyhet Strawberry Fields EdP. 🍓

Fin present eller små och smidiga att ta med på resan eller ha i handväskan.

Tyvärr finns inte setet i KICKS sortiment (ännu i alla fall).

Tips!  Detta nya layering set från CLEAN Classic finns just
Nikki
Beauty Pro
11/05/25-14:07

Jag lärde mig en läxa... eller åtminstone fick mig en tankeställare.

Jag beskriver ofta parfymer med hjälp av doftnoter och hur skulle man egentligen annars beskriva dem?

Träffade en fantastisk kvinna i en taxfreebutik för ett tag sedan (inte ofta man är glad över att flyget är försenat) som säkert jobbade med parfymer innan jag ens var född. Hon berättade att hon utgår från personen (kunden) som står framför henne och ber dem kort beskriva känslan de vill få av sin parfym istället för att som de flesta av oss fråga om doftnoter man gillar eller ogillar. Hennes metod bygger ju förstås på ett fysiskt möte, kemi, psykologi, att kunna känna av/läsa av någon man inte känner och förstås en vansinnigt stor erfarenhet och kunskap om dofter. Jag har för många parfymer och jobbar på att banta ner dem (jag vet, ett nästan pinsamt lyxproblem) men så sugen jag var på att låta henne känna in mig och föreslå något.

När det kommer till parfymer borde vi nog lita MER på vårt luktsinne och läsa på MINDRE.

Kom att tänka på detta nu när jag läst ett antal recensioner av DKNY Cashmere & Palo Santo EdP. En parfym jag själv har och som jag aldrig skulle gissat innehåller doftnoten persika (dessutom gyllene 😃) om jag inte läst om parfymen. En annan parfym med persika är Lancôme Trésor EdP. Inte min favorit men har fått en liten flaska. För ca 2 timmar sedan sprayade jag en på varje handled och Trésor doftar fortfarande bl a persika vid varje sniff medan jag inte ens anat noten på den andra.

Labdanum, en sorts harts, som på Fragrantica avbildas som en blomma är en annan doftnot som ingår i Cashmere & Palo Santo, och som redan forntida egyptier använde i sina rökelseblandningar. Det sägs nå djupt in i vårt undermedvetna och kunna väcka minnen, känslor och sinnesstämningar.

Jag är inte förvånad över att just Irena tycktes "känna" av detta då hon i sin recension skrev: "Jag tycker att parfymen på något sätt är nostalgisk. Den påminner mig om något från förr, utan att jag riktigt kan sätta fingret på vad det är."

Ett annat exempel är att jag i Escada's Santorini Sunrise EdT så tydligt känner ananas trots att den inte någonstans sägs ha doftnoten! 🍍😂 Hade kunnat satsa pengar på det! 😁

Brukar ni testa er själva? Jag tycker det är jättekul! Ännu roligare om ni ber någon annan spraya på sig någon av era parfymer (ingen parfym doftar ju 100% likadant på alla).

Igår lyckades jag riktigt bra trots en väldigt lurig kompis som sprayade på sig två olika på samma ställe för att göra mig förvirrad men jag genomskådade det faktiskt och kunde urskilja både Vanilla Cloud EdP och Strawberry Fields EdP på hennes arm.

Har ni några exempel på parfymer där ni känner eller inte känner vissa doftnoter?

Jag lärde mig en läxa... eller åtminstone fick mig en
Cashmere & Palo Santo EdP 100 ml
Trésor EdP 30 ml
Suggested missionSe alla
Bli en Guiding Spirit
120
Nikki
Beauty Pro
11/05/25-06:14

LOVENOTES by Ariana Vanilla Suede EdP

Provdoftade om denna nyligen och mitt första fina intryck står fast. Detta är en mild, icke-söt och mer vuxen vaniljdoft med varmt trä och krämig rismjölk. Lite annorlunda och betydligt mer intressant än många andra kändisparfymer.

Låter doftnoterna lockande så är den absolut värd att provdofta!

Tänk också på att den innehåller hela 125 ml!

LOVENOTES by Ariana Vanilla Suede EdP   Provdoftade om denna
Lovenotes by Ariana Vanilla Suede EdP 125 ml
Elin
Beauty Star
10/05/25-19:27

Nu vill jag ha era bästa sommar dofter! inte ros

minna favoriter ljust nu är dessa men också kayalis nr:21

men skulle verkligen villja hitta sommarens doft

Goddess EdP 100 ml
Libre EdP 50 ml
Nathalie
Beauty Pro
10/05/25-14:18(redigerad den 10/05/25-14:20)

Ugh, spoke too soon igår. Nu är namnen borta igen när jag taggar produkter 😬 Kortvarig lycka.

Tillägg: det är tydligen olika beroende på vilket tema av forumet som laddat in. Om det är det nya lila/gröna så funkar det, men nu hade det gamla rosa laddat in och då funkade det inte

Ugh, spoke too soon igår. Nu är namnen borta igen när jag
minimesmails
Beauty Pro
10/05/25-14:01

I veckan fick jag hem dessa produkter som jag inte provat förut. Det är en lipmask och en cleanser från märket Smuuti skin. Recension kommer senare då jag använt dem ett tag.

Klicka på ett alternativ för att rösta
Har du testat något från märket Smuuti skin?
20Bidrag
Ja
Nej
I veckan fick jag hem dessa produkter som jag inte provat
Watermelon Lip Mask 15 ml
Kiwi Clear Gel Cleanser 150 ml
Nikki
Beauty Pro
10/05/25-13:01(redigerad den 13/05/25-06:23)

Galet god och fräsch herrparfym! 🍋

🍋 Versace Eros Energy Pour Homme EdP 🍋

Köpte denna till min pappa nyligen. Helt utan anledning bara för att jag ville. Han älskar fräscha citrusdofter och har testat några genom åren men denna, den slår det mesta! 🥰🍋

Passar alla åldrar och minst lika bra till yngre killar!!!

Jag är ju ganska ung själv och parfym är ju personligt vad man gillar men jag tycker ibland att det blir lite "fel" när yngre personer bär alltför tunga kraftiga dofter. Vet att det är populärt men en tung kryddig doft med rökighet och doftnoter av läder och tobak ( tänk er bilden av en man i en insutten fåtölj framför brasan i ett dunkelt bibliotek ) kräver en viss ålder och pondus av sin bärare och inte bara en plånbok att köpa den.

Håller ni med eller inte? Ordet och åsikterna är fria så kommentera gärna!

Har ni upplevt "krockar" mellan doft, person och tillfälle någon gång?

Galet god och fräsch herrparfym! 🍋  🍋 Versace Eros Energy
Eros Energy Pour Homme EdP 50 ml
Eros Energy Bath & Shower Gel 250 ml
Eros Energy Deo Stick
Eros Energy After Shave Balm 100 ml