🍒 CHERRY LOVE 🍒
Körsbärstrenden hänger kvar ännu en höst även om marshmallow som doftnot tagit parfymvärlden med storm det senaste året.
Tänkte dela mitt första intryck av nya R.E.M. Cherry Eclipse EdP by Ariana Grande.
Jag har själv två parfymer med körsbär, YSL Black Opium Over Red EdP och Sabrina Carpenter Sweet Tooth Cherry Baby EdP.
När jag köpte Over Red förra året var den inte först men ännu fler tunga varumärken hängde därefter på med Cherry flankers, t ex Q från D&G och Good Girl från Carolina Herrera.
Vad dessa 4 har gemensamt med varandra och de flesta andra körsbärsdofter är att de doftar ganska kraftigt, sött och kryddigt. Körsbärnoten kombineras ofta med t ex kakao, mandel och vanilj.
Cherry Eclipse EdP är annorlunda. Lättare och fräschare med en tydlig körsbärsdoft i kombination med fluffig marshmallow och vita blommor, jasmin och, lite mer ovanligt, kaprifol.
Älskar den söta fräscha blommiga kaprifoldoften med stråk av honung.
I basen amber och mysk vilket blir fint och mjukt på huden.
Passar jättefint som en doft för ungdomar (julklappstips) men också för alla andra som vill ha en lättare bärig doft/dagdoft.
Denna lanserades tidigare i år men kom som vanligt inte till Sverige med en gång. Den passar absolut året om men då den inte är varken kryddig eller tung skulle jag själv nog använda den mer på vår och sommar än på vintern.
Jättefin romantisk flakong! 🌸🍒
Kaprifol tycker jag finns i alldeles för få dofter. Vet att man hittar den i en eller flera Gucci Bloom men annars känner jag bara till en från Molton Brown som är underbar ända tills det hemska Davana-gräset förstör den med sin jordiga/mossiga doft. Förlåt Davana, men du är inte min typ av gräs. 😃
Det där blev ju lite konstigt men ganska roligt. Vill bara förtydliga att jag inte gillar gräs, är dessutom allergisk mot gräspollen. Men det är fint, grönt och härligt att gå på. 🤗