Recension av parfymen ’Abercrombie & Fitch - Authentic Women EdP’. Efter att ha testat den 3 dagar i följd.
Öppningen trodde jag skulle vara mer fruktig utifrån beskrivningen, men magnolian slog till ganska direkt och tog en tydlig plats. När parfymen väl satt sig på huden övergick doften till något mer fruktigt, med tydliga inslag av päron och nektarin. Det är en mjuk och diskret doft – inget skrikigt eller överväldigande, utan snarare något som känns vardagligt och lättburet.
Min man, som är något av en parfymnörd och brukar kommentera när jag testar nya dofter, reagerade inte särskilt på denna – vilket i sig säger en del. Det stärker intrycket av att det är en mer nedtonad och subtil parfym.
Efter någon timme utvecklas doften till något som påminner om en fruktig tvål – rent, fräscht och väldigt “clean girl”-inspirerat. Det är inget som sticker ut, men samtidigt väldigt trevligt i sin enkelhet. Dock är detta inte riktigt min typ av dofthus, då jag vanligtvis dras mer åt gourmand-hållet.
Hållbarheten är dess svagare sida. Med ett spray är doften nästintill borta efter någon timme, och jag måste nästan trycka in näsan för att känna den. Med 2–3 spray håller den något längre, men fortfarande inte mer än några timmar på huden. På kläder däremot sitter den kvar upp till cirka fem timmar, om man doftar noggrant.
Förpackningen är fin och välgjord – locket har en magnetisk stängning, och designen är enkel men elegant. Den speglar doften väl: ren, diskret och okomplicerad.
Slutsats:
Om du gillar fräscha, rena och diskreta dofter med en blandning av blommor och frukt, är den här parfymen värd att testa. För dig som föredrar djupare, varmare eller mer gourmanda noter kan den däremot upplevas som lite för försiktig.
Abercrombie & Fitch
Authentic Women EdP 50 ml