/ Recension av Charlotte Tilbury's Matte Revolution
Nikki
Beauty Pro
21/09/25-09:13(redigerad den 21/09/25-09:40)
Recension av Charlotte Tilbury's Matte Revolution Lipstick
Är väldigt glad över att jag fått möjligheten att testa detta välkända läppstift i ikoniska nudefärgen Pillow Talk (original). Finns numera 4 Pillow Talk varav en är ljusare och två mörkare. Jag älskar nudefärgade brunrosa läppstift och föredrar matt finish så taggad till max över uppdraget.
Jämförde Charlotte Tilbury med några av mina läppstift från Clinique, MAC och Lancôme.
De är ganska lika i mängden produkt då de alla 4 ligger mellan 3.0-3.9 g.
Pillow Talk i mitten på 3.5 g.
Pris mellan 305-510 kr.
Pillow Talk kostar 435 kr och ligger drygt 100 kr över Clinique och MAC i pris och 75 kr under Lancôme.
Ska försöka jämföra känslan av formulan samt utseende och känsla på förpackning/hylsa.
Och kanske viktigast av allt: Hållbarheten!
Formulan:
Krämig textur. Innehåller en blandning av oljor och vaxer som gör att läppstiftet lätt glider på. Känns inte det minsta torrt som en del matta läppstift kan göra.
Doft: Svagt vaniljdoftande.
Färg:
Har testat detta i butik på handen flera gånger och tycker färgen är jättesnygg. Jag har ljus/väldigt ljus hudton med neutral till kall underton och tyvärr gör detta att läppstiftet drar något (oönskat) åt orange applicerat på mina läppar vilket är en besvikelse även om det inte direkt är läppstiftets fel. Lät min mamma, som är några hudtoner mörkare än mig, prova det och då ser färgen mer rosabrun ut.
Pigmentering: medel men påbyggbart
Hållbarhet:
Tyvärr inte bra. Upplever att det glider av lika lätt som det glider på. Försvinner när jag äter, fastnar på koppen när jag dricker och behöver återappliceras efter max 2 timmar när jag inte gör något (förutom att möjligen slicka mig om läpparna någon gång). Ser liksom utsmetat ut så rekommenderar verkligen att man använder en läppenna vilket jag mestadels gjorde (dock ej från Charlotte Tilbury).
Kan tyvärr inte jämföras med t ex mina MAC som håller sig snygga större delen av dagen även utan lip liner.
Utseende och känsla på förpackning/hylsa:
Glansig och fin design så det ser snyggt ut. För att vara i den prisklassen är känslan dock lite plastig och inte så exklusiv som jag tycker man skulle kunna förvänta sig. Nu är visserligen Lancôme något dyrare men känns helt annorlunda i handen och när man använder det.
Vad gillade jag bäst? 👍
Den krämiga formulan och känslan på samt formen på läppstiftet. Är väldigt kantigt/fyrkantigt men det gör det jättebra att applicera snyggt.
Vad gillade jag mindre bra?
Att kvaliteten på själva förpackningen/hylsan känns alldeles för basic för den prisklassen.
Vad tyckte jag var produktens största brist? 👎
Hållbarheten!
Trodde ärligt talat att jag skulle älska denna hypade ikoniska produkt från ett lika hypat varumärke och att den skulle vara en solklar fullpoängare men det tycker jag inte baserat på ovanstående intryck och tester.
Måste dra av för att jag förväntar mig en exklusiv känsla (som jag inte får) av ett läppstift som trots allt kostar 435 kr.
Och att det blir ytterligare avdrag för dålig hållbarhet är självklart.
Betyg: 3/5