Recension av Amika Superfruit Star Lightweight Hair Styling Oil ✨
Jag har använt denna olja tidigare och måste säga direkt: jag gillar den verkligen!
Jag har tunnt, frissigt, skandinaviskt hår som lätt blir statiskt, tappar glans och snabbt kan kännas lite livlöst. Mitt hår är ofärgat och jag använder värmeverktyg ibland, men försöker ändå hålla det ganska enkelt.
Det som gjorde mig nyfiken på just den här oljan är att den ska vara lätt i känslan men ändå ge både glans, mjukhet och skydd utan att tynga ner. Det är exakt det mitt hår brukar ha svårt att hitta balansen i.
🧴 Konsistens & applicering
Oljan är verkligen lätt, nästan silkeslen i känslan. Inte alls sådär tung eller oljig
som vissa stylingoljor kan bli.
Den fördelas superenkelt i håret och känns direkt som att den absorberas snarare än lägger sig utanpå.
Jag har testat både i fuktigt och torrt hår, men tycker den är allra bäst i handdukstorkat hår. Då ger den mest jämnt resultat och håret känns direkt mjukare när det torkar.
🌸 Doften
Alltså… älskar.
Den har den där typiska Amika-doften – varm, söt och lite lyxig, nästan som en blandning av vanilj och frukt. Den sitter kvar lagom länge utan att bli för mycket.
✨ Resultat
Levererar den verkligen tänker du?
Ja, det gör den!
Håret känns direkt mjukare, mer följsamt och får ett fint, naturligt glow utan att bli fett. Det jag märker mest är hur mycket mindre frissigt håret blir och att det ser friskare ut direkt efter styling.
Ett stort plus är att den även innehåller vårdande ingredienser (som bland annat havtorn, en riktig “superfruit” full av antioxidanter), vilket gör att det känns som mer än bara styling. Det är både vård och finish i ett.
Den funkar också toppen för att “fräscha upp” topparna i torrt hår under dagen utan att det ser tungt ut.
💁♀️ Vem passar den för?
- Perfekt för tunt till normalt hår som lätt tyngs ner av oljor
- För dig som vill ha glans och anti-friss utan att håret känns fett
- Passar extra bra för skandinaviskt hår som behöver lätt vård + finish
- Grym både som stylingprodukt och som sista touch
🏁 Slutsats
Det här är en sån produkt som känns enkel men gör stor skillnad. Den ger glans, minskar friss och gör håret mjukare, utan att kompromissa med volymen.
Kommer jag köpa den igen?
Ja, det här är faktiskt en ny favorit hos mig. Den passar mitt hår exakt så som jag vill att en olja ska göra: lätt, vårdande och snygg finish utan krångel.
amika:
Superfruit Star Lightweight Hair Styling Oil 50 ml