Nu har det gått ganska precis en månad sedan jag började använda Smart Clinical Repair Overnight Recovery Cream & Mask, så jag känner mig redo att lämna ett första omdöme. En månad är kanske på gränsen till kortaste laget att testa en hudvårdsprodukt, men tillverkaren själv hänvisar till testresultat efter 2 veckor, så i det här fallet känns det ok.
Mitt utgångsläge: Jag är 40 år och har en del fina linjer runt ögonen och i pannan. Min hud är yttorr, så en del av linjerna beror snarare på fuktbrist än ålder. På senare år har jag dock märkt att min hud börjat tappa lite av sin fyllighet och elasticitet.
Om produkten: Den här produkten är en nattkräm/nattmask som ska reparera linjer och rynkor, återfukta samt stärka hudbarriären. Detta ska resultera i ökad lyster, slätare hud och mindre känslighet.
Förpackning, konsistens, doft: Produkten kommer i en mörklila glasburk som både ser ut och känns lyxig. Krämen är ganska fast i konsistensen och helt parfymfri. Tyvärr medföljer ingen spatel, men det har jag å andra sidan flera stycken sedan tidigare.
Hur jag använder den: Krämen kan användas som nattkräm eller ett "tjockare lager som en leave-on-mask vid behov". I ärlighetens namn är jag inte helt säker på skillnaden mellan användningssätten, men jag antar att det är mängden produkt som avgör om det är en mask eller nattkräm.
Jag står inte ut med tanken på ett tjockt lager kräm som kletar ner kudden, så jag har använt den som en nattkräm varje kväll under testperioden. Jag har dock varit ganska generös vid applicering och applicerat både i ansiktet och på halsen.
Känsla på huden: Krämen känns behaglig på huden och absorberas snabbt utan att lämna någon klibbig hinna efter sig.
Omedelbart resultat: Redan efter första natten känns huden återfuktad, men även väldigt len. De återfuktande egenskaperna gissar jag att vi kan tacka glycerinet för, medan silikonet ger känslan av silkeslen hud (om än bara tillfälligt).
Långsiktiga resultat: Jag tänker inte gå igenom varenda ingrediens här, men det verkar som att de tillsammans jobbar på ganska bra under de 30 dagarna (nätterna) vi har tillsammans. De fina linjerna kanske minskat något, men det tog längre tid än två veckor innan jag såg någon som helst förändring. Däremot tycker jag att huden känns slätare och spänstigare, speciellt på halsen ser jag att det liksom tightat till sig lite. Huden har också känts lagom återfuktad på morgonen, utan något som helst klibb. De flesta mornar har jag kunnat gå direkt på min hudvård utan att behöva tvätta ansiktet först.
Jag kommer fortsätta att använda Smart Clinical Repair Overnight Recovery Cream & Mask, men växla mellan den och mina andra produkter. Jag tänker också att jag ska använda den lite mer som en mask någon gång i veckan (men då på dagtid, för att skona kudden).
Det här är en produkt som jag tror kan passa de flesta, eftersom den känns snäll mot huden samtidigt som den innehåller ett helt gäng ingredienser som stöttar och stärker barriären. Om man ofta använder syror tror jag till och med att huden drar en tacksam suck av lättnad när man lägger den här krämen ett par gånger i veckan.
Priset är ganska saftigt, men för mig känns det som ett säkert köp, tack vare de vårdande egenskaperna. Och nu har jag blivit fasligt nyfiken på "Lifting Face + Neck Cream" i samma serie.
Clinique
Smart Clinical Repair Overnight Recovery Cream & Mask 50 ml