Jag har testat Redken Acidic Bonding Concentrate Shampoo under ungefär en månad nu, och tänkte dela med mig vad jag tycker 😊
Först och främst, förpackningen! Den känns professionell och lyxig, men ärligt talat hade jag nog inte plockat upp den i butik självmant. Jag har mörkt, brunt hår och min första tanke är att den här flaskan riktar sig till blont eller blekt hår.. det är något med färgvalet och uttrycket som gör att den lätt smälter in som ett "silverschampoo", vilket är är synd, för innehållet förtjänar definitivt uppmärksamhet av alal!
Jag har brunt, tjockt och lätt frissigt hår i längderna. Det är inte färgat, men som många med längre hår kan relatera till, känns det ibland lite livlöst eller svagt...särskilt nu under sommar-halvåret.
Schampot är utvecklat för att stärka och skydda skadat eller kemiskt behandlat hår. En av de viktigaste ingredienserna är citronsyra som hjälper till att stärka själva hårstrået. Dessutom är formulan pH-balanserad, vilket bidrar till att släta ner fjällskikten i håret, något som i sin tur ska bevara både glans och färg. Allt detta, gör den.
Själva formulan är krämig och lite balsamlik i konsistensen, vilket jag gillar. Den löddrar förvånansvärt bra för att vara sulfatfri, så du får ändå den där “rengjorda” känslan utan att håret känns uttorkat. Snarare kan jag tycka håret känns lite "fett" efter schamponering. Doften är mild, fräsch och lite salongig, och den stannar kvar lite i håret efter tvätt. Schampot är drygt, a little goes a long way!
Jag har använt schampot ungefär två ggr i veckan, och även om mitt hår ser bra ut och känns mjukt, har jag svårt att helt bli vän med känslan av tyngd och “fettighet”. Det gör att jag undrar hur det funkar den som har tunnare hår än jag?
Jag tycker också det är viktigt att nämna att schampot inte är CGM-godkänt för er som kör på det, eftersom det innehåller silikoner. Om du följer Curly Girl Method är det alltså inget bra alternativ.
Priset, runt 400 kronor, är ganska högt. Man får visserligen en kombination av rengöring och vård i en produkt, men för mig väger känslan av tyngd och fettighet ganska tungt. Jag är därför lite kluven och osäker på om jag hade köpt schampot igen.
Sammanfattningsvis är det ett välformulerat och effektivt schampo som definitivt ger resultat, men jag hade önskat en lättare känsla efter tvätt, särskilt för oss med tjockare hår. Därför är jag inte helt nöjd, även om jag ser värdet i vad produkten erbjuder, och jag förstår verkligen varför det varit en fullträff för många som recenserat den! 😊
Tack @kicks för att jag fick testa produkten! 💜