Jag har testat Redken Acidic Bonding Concentrate Leave-in Treatment 150 ml. Det ska vara en allt-i-ett leave- in behandling med Redkens mest koncentrerade formula för att reparera och stärka skadat hår. Det ska också motverka skador från färgning, värmeverktyg och vatten. Ge intensiv vård, styrka, mjukhet och färgbevarande effekt. Förbättra hårets motståndskraft.
Mitt hår är midjelångt och har mycket blekta slingor. Håret är tjockt och består av många tunna hårstrån. Jag har som sagt blekta slingor och egentligen nellanblont hår och har trots att jag är 50 år knappt några gråa hårstrån än, det är generna på min mammas sida som fungerar så. Ett grått hår blir ju ännu mer torrt och mitt hår är torrt redan men inte på samma sätt och blir inte lätt fet i hårbotten heller och då svettas jag ofta. Jag tvättar håret en till två gånger i veckan. Försöker undvika att använda värme i håret och det varierar hur ofta jag låter håret självtorka men vill helst låta det självtorka.
Tycker att tuben har en tilltalande enkel design. Jag har tidigare tänkt att förpackningen är vit men den är ju faktiskt ljusgrå. Snäpplock är ju verkligen en funktionell typ av lock eftersom man slipper tappa det, saker kan flyga iväg för mig när det är bråttom och locket gör så fort att stänga så det ligger heller inte bredvid och kan missas sätta tillbaks. Bekväm design. Det är också lätt att få ut innehållet ur tuben. Själva leave- in krämen är en krämig gelekräm som doftar jättegott och lagom, det vill säga milt. Doften borde ju vara samma som schampot men tycker den doftar mer sött och likt någon blomma medans schampot doftar mer citrus.
Jag har provat leave- in krämen efter att ha använt olika sorters schampo och balsam/inpackningar/masker. Jag växlar nämligen hela tiden mellan, fuktgivande, stärkande, reparerade och glans givande hårvård.
Tyvärr tycker jag inte lika mycket om den här leave-in krämen som flera andra. Den passar inte mitt hår så bra. Den funger bäst ihop med mycket fuktgivande schampo och inpackning/ balsam. Då var håret okej men jag använde även utredande leave-in ( som också är fuktgivande) och hårolja också. Den var en katastrof efter K18 detox Peptide schampo och K18 masken. Håret blev liksom hårt och sprött och gick av! Min tröja blev full med hår i olika längder när jag redde ut håret. Det var svårt att få in fukten i håret, det är något vatten avvisade i krämen för jag öste på på efteråt över hela håret och det ville liksom inte ta, det gick knappt in. Jag gick tillbaka till duschen och tittade på golvet i duschen och det var knappt ett enda hårstrå där, det var verkligen när jag använde leave-in krämen som det hände, det var då håret blev konstigt hårt och torrt och gick av. Håret hade också fått självtorka, så ingen värme hade slitit eller torkat ut håret.
Har läst flera recensioner om krämen och även fakta och tydligen så ska leave-in krämen ha en effekt som håller både friss och fukt borta. Så varför frontas den här serien av en artist med hel blonderat hår och inte ett mörkt hår bestående av tjocka hårstrån som kanske är lockigt och lätt får friss och ändrar form av fukt och lätt blir tungt. Eller ett obehandlat hår. Jag har ALDRIG varit med om något liknande. Visst blev håret okej med andra produkter innan, men inte särskilt glansigt och fint.
Det finns andra leave-in produkter till håret som jag gärna använder istället för att få stärkt hår. En är t ex Antisocial från IGK, en torrmask som stärker håret. En spray som går att använda både dagtid och på kvällen som också ger glans och gör håret mjukt. Shu Umeura Izuni Tonic Strengthening energizing water tycker jag också mycket om även den gör mitt hår mycket finare och mer välmående. Sen finns det flera produkter från Kerastase och Joico jag ofta använder som både stärker håret och innehåller mycket fuktgivande ingredienser samtidigt. Den här tuben får betyg två av mig. Den här leave-in krämen passar säkert andra hårtyper bättre än min.
Funderade på en trea men då ska den vara okej tänker jag, jag vill inte använda den mer alls. Tack för att jag fick testa, jag fick pirret i magen när jag fick hem tuben, jag älskar att testa nya hårvårdsprodukter! Endel får mer pirr av parfym och annat och jag får det verkligen av att testa nya hårvårdsprodukter🥰
Redken
Redken Acidic Bonding Concentrate Leave-In Treatment