Jag har testat Matas Striber All-in-One Protection Spray som ska minska frizz, ge glans och skydda håret mot värme. Mitt hår är vågigt och blir lätt frizzigt, så jag såg verkligen fram emot att prova den. Jag sprayade produkten i handdukstorkat hår, kammade igenom och fönade in den med varmluftsborste enligt instruktionen.
Till en början märkte jag att håret såg slätare ut och frizzet minskade tydligt. Håret blev även glansigare än innan. Däremot kändes håret lite strävt efteråt, nästan som om det låg en tunn hinna på ytan, vilket gjorde att det inte kändes helt rent. Doften var neutral – varken obehaglig eller särskilt framträdande – något som säkert uppskattas av den som föredrar milda produkter.
Efter att ha använt sprayen några gånger upplevde jag samma mönster: håret såg fint ut men saknade den där mjuka och lätta känslan jag tycker om när håret är nytvättat. Någon dag senare märks dock inte den sträva känslan lika tydligt. Produkten gör sitt jobb när det gäller att minska frizz och skydda mot värme, men för mig personligen passade den inte helt. Ett bra alternativ för den som vill ha ett glansigare hår, men mindre rätt för den som söker en mjuk och fräsch känsla.
För priset är produkten absolut värd att testa! 💆🏽♀️
Matas Striber
All-In-1 Protection Spray 200 ml