Jag har testat Kérastase Gloss Absolu Anti-Frizz Glaze Milk – en leave-in produkt som lovar att tämja frissigt hår och ge glans till långt hår som lätt blir burrigt.
Förpackning:
Flaskan känns lyxig och stabil, i beige ton med en smidig sprayfunktion som fördelar produkten jämnt. Designen är stilren och typisk för Kérastase.
Konsistens och doft:
Produkten är en lätt mjölk som känns som en blandning mellan ett serum och en tunn kräm. Den doftar fräscht och blommigt (tack vare vildros i olja), men inte för starkt – doften dröjer kvar lagom länge i håret.
Effekt:
Efter applicering känns håret omedelbart mjukare och mer återfuktat. Den frizz jag annars ofta får, särskilt i topparna, minskar tydligt. Håret blir lättare att kamma igenom och får en diskret glans utan att kännas fett eller tungt.
Produkten innehåller hyaluronsyra och glykolsyra som återfuktar och stärker håret, vilket gör att håret känns mer följsamt och mindre flygigt. Den fungerar riktigt bra för långt hår som lätt blir trassligt eller torrt.
Plus:
✔️ Motverkar effektivt frizz
✔️ Ger mjukhet och glans
✔️ Lätt leave-in formula som inte tynger ner håret
✔️ Dryg – behövs inte mycket per användning
Minus:
➖ Kan kännas något för lätt för väldigt tjockt eller kraftigt frizzigt hår om man förväntar sig en mer “tämjande” effekt
➖ Priset är i det högre segmentet
En riktigt bra allround-produkt för dig som vill ha slätt, mjukt och glansigt hår utan friss. Perfekt för vardagsanvändning och för de som vill vårda håret utan att använda flera steg. Jag skulle rekommendera den särskilt till dig med långt eller behandlat hår som behöver extra fukt och skydd.