/ Jag har testat BeautyAct Prime, set & refresh – en spray
Sofia
Beauty Pro
19/06/26-18:04
Jag har testat BeautyAct Prime, set & refresh – en spray som kan användas både som primer, setting spray och för att bara fräscha upp ansiktet/sminket under dagen.
Jag har normal/fet hy med en del rodnad, men inte känslig eller aknebenägen hy. Har testat sprayen både under och över smink, på allt från bar hud till full glam. På bilden har jag haft sminket på i flera timmar och varit ute och svettats i midsommarvärmen (jag svettas onormalt mycket och är sjukt värmekänslig).
💨 Förpackning: Liten och bra, lätt att ta med sig. Läcker inte. Fin mist, men väldigt blöt på något sätt. Men inga strålar i ansiktet som förstör sminket utan det blir mer som ett moln. Ett blött moln. Allmänt lätt att använda.
💨 Doft: Ingen parfym, men en mintdoft som jag antar att man har valt för att det ska vara uppfriskande. Har sett att andra recensenter tycker att doften påminner om allt möjligt – personligen tycker jag att det luktar nästan exakt som nässpray med mentol. 😂 Ingen doft jag vill ha i ansiktet, men den känns bara precis när man sprayat, sen försvinner den. Den är inte besvärande på något sätt, bara inte min kopp te.
💨 Pris: Lite dyr faktiskt, trots att BeautyAct brukar vara rätt billigt. 199 kr för 50 ml är dyrare per ml än min favorit från LH som kostar 349 kr för 100 ml. Om man verkligen använder sprayen för priming, setting och refreshing, och t.ex. kan byta ut sin primer mot denna så är det kanske mer värt pengarna för man får mer nytta av den och slipper köpa andra saker, men då tar å andra sidan 50 ml slut väldigt fort.
💨 Som primer: Jag vet inte riktigt om sprayen utgör någon bra primer eller inte. Men jag föredrar klibbiga, greppande primers. Sprayen känns inte alls klibbig på huden, tror inte att den håller fast sminket direkt.
💨 Som setting spray: Funkar otippat bra! Jag kan ju inte låta bli att jämföra sprayen med LH cosmetics Long Lasting setting spray som är min oslagbara favorit. LHs är fortfarande bäst, men jag tycker att mitt smink har suttit hur fint som helst hela dagen och kvällen även med denna från BeautyAct. Även svettiga dagar som idag. 🥵 Har inte testat om den håller ifall man t.ex. badar eller hamnar i en snöstorm, men så höga krav har man kanske sällan på en setting spray ändå. Finishen är naturlig med fin lyster.
💨 Som refresh: Jag har aldrig med mig smink för att bättra på under dagen så jag är inte riktigt något fan av att spraya ansiktet i tid och otid heller. Visst känns det lite uppfriskande, men det är inte en funktion jag har behov av. Känns inte kladdig eller så på huden.
Summa summarum så är det en riktigt bra setting spray, men den är varken bättre eller billigare än min favorit från LH så jag kommer inte att köpa den igen. Jag skulle kanske rekommendera den till folk som älskar multifunktionella produkter, som helst vill kunna göra ett full face med några få produkter. 😊