Jag har normal hud, men kan bli lite yttorr under vintern, framförallt på benen. Inför en efterlängtad solsemester var jag glad att få testa en self tanning-produkt som kunde förberedda mina vinterbleka ben inför stranden - gärna också något som återfuktar huden och känns fräscht. Bondi Sands Self Tanning Foam lätt som en riktig fullträff: lätt att aplicera, med vårdande ingredienser och en naturlig finish.
FÖRVÄNTNINGAR OCH FÖRSTA INTRYCK:
När paketet äntligen kom kändes det som julafton - jag var verkligen taggad! Men redan innan jag öppnade paketet hörde jag att det "klingade till" inne i paketet, och jag började undra om jag hade fått fel produkt hem eller om jag hade missförstått vilken produkt jag skulle få testa. Men så va inte fallet.
Så fort jag öppnade paketet det kändes som att något inte stod rätt till - och mycket riktigt, jag tog ut produkten och den var i tre separata delar. Först tänkte jag att det kanske var en del av designen, att man själv skulle montera ihop den, men jag insåg efter ett tag att förpackningen var faktiskt trasig. Det var bara inte en lös kork - den delen som man trycker för att spruta produkt var verkligen trasig, man kunde se på munstycket att det borde vara en enda del (inte två) men som hade gått sönder. Den tredje delen var bara korken så den var som den ska. Jag försökte montera ihop delarna manuellt, limma, och tom tejpa fast delarna, men efter lite närmare inspektion, såg jag att det var omöjligt och att spraymekanismen var helt ur funktion. Min sista utväg blev att ta spraytoppen från en hårprodukt jag hade hemma och pröva mig fram. Det borde man ju inte behöva göra, men jag var så nyfiken på produkten att jag offrade min hårsprays munstycke ändå.
ANVÄNDNING OCH APPLICERING:
Jag blev glad att det passade och tryckte glatt mot mitt ben som är redan solbränd och med risken att det skulle inte synas, men who cares. Till min förvåning det sprutade över hela min soffa och lite på benen med, och istället för en lätt mist eller ett fint skum så kom det ut en tung, ojämn och kladdig klump. Skummet la sig som ett tjockt lager på huden och smälte inte alls in - det låg bara där, som en brun mousse som såg ut mer som att jag hade simmat i en pöl med chokladpudding. Jag väntade en stund tills jag bestämde mig för att smeta ut det men vågade inte använda händerna så jag tog en bit hushållspapper.
RESULTATET?
En ojämn, mörkbrun nyans som snarare såg ut som smuts än solkysst hud. Det var verkligen ingen vacker ton, och såg inte naturligt ut heller. Det var dessutom svårt att få jämnt och man kan se strecken från pappret som jag använde på huden, trots att jag strök produkten väldigt lätt för att förebygga denna effekt.
DOFT OCH KÄNSLA:
Jag måste uppskatta märket för de har iaf en gudomlig somrig doft! Fräsch, tropiskt, kokosaktig, inte alls stark men inte för lätt heller. Den var on point! En annan positiv punkt är att huden kändes förvånansvärt mjuk vilket jag hade inga förväntaningar av, särskilt med tanken på hushållspappers smetningstekniken som jag använde mig av. Men den mjuka känslan räckte tyvärr inte uppväga allt annat - det är onödigt att lukta så gott och vara så återfuktande om man inte kan få ut produkten ur förpackningen. Jag lät den torka lite innan jag skulle känna på huden med händerna, men då blev mina händer också bruna. Nu är jag rädd att sätta på ett par byxor utan att duscha av mig produkten innan.
RESULTAT ÖVERTID:
Jag fick tyvärr inte chansen att testa produkten som det var tänkt. Jag fick produkten hem dagen innan min solresa och med en trasig munstycke väntade jag på att testa den först efter min semester. Men det lilla jag såg var det inget jag hade velat visa upp på stranden. Jag vågar inte tänka på hur färgen hade sett ut på min vinterbleka hud...
OMDÖME - VAD JAG GILLADE MEST OCH MINST:
👍🏻 + Doften - verkligen ljuvlig sommarfräsch
👍🏻 + Huden - kändes återfuktad och len efter applicering
👎🏻 - Trasig förpackning
👎🏻 - Sprayfunktionen helt kaputt
👎🏻 - Svårapplicerad mousse med ojämn spridning
👎🏻 - Konstig brunfärg och färgöverföring
SLUTBETYG:
Det är sorglig när en produkt med så mycket potential faller på förpackningen, men i det här fallet var det så. Jag vet att många gillar Bondi Sands och det kan mycket väl vara en måndagsex jag fick - men ett sånt företag borde lägga lite mer kärlek i hur de presenterar sina produkter. Jag hade så stora tankar om en snygg, naturlig och jämn sommarfärg, men fick istället en kletig, ojämn och hopplöst opraktisk produkt med en grönbrun underton - som snarare påminner om den gulliga bebistiden när min son var lös i magen - och som går inte att använda.
1 av 5 stjärnor - och den stjärnan är helt och hållet för doften.
Bondi Sands
Aero Self Tanning Foam 1 Hour Express 225 ml