Jag har fått testa Genesis Serum Anti Chute Fortifiant 90 ml från Kérastase. Det är väldigt roligt att jag fick testa detta då jag har upplevt ökad mängd håravfall, egentligen sedan min covidinfektion och på senare tid, ökad stress. Jag har alltid haft tjockt lockigt hår men de senaste åren har min frisör också märkt att mitt hår tunnats ut. Jag har nu testat produkten i hela 6 veckor.
Info 👩🏫
Det är ett stärkande serum för försvagat hår som lätt drabbas av håravfall på grund av brutna hårstrån. Serumet innehåller en effektiv kombination av aminexil, edelweiss-celler och ingefärsrot som förbättrar hårets motståndskraft för att minska håravfall.
• Hjälper till att återknyta hårstråets fiber till roten
• Hjälper till att kontrollera håravfall
• Betydande effekt mot håravfall efter 6 veckors användning
• Avsevärt lugnande effekt med minskad generell känsla av klåda och obehag efter 3 veckors användning
• Hjälper till att bevara hårbottens naturliga skyddsbarriär
• Stärker hårbotten
• Hjälper till att förbättra hårbottens barriärfunktion (vilket jag kan tycka är nästan samma som att ”bevara hårbottens naturliga skyddsbarriär” 😄
First impressions:
Flaskan är stor med en pipett i som drar upp exakt den mängd du ska ha per dos.
Det första som slog mig var den starka doften och blev orolig att jag inte skulle ha det på jobbet. Jag tycker det är en stark maskulin doft, absolut inte illaluktande men för stark.
Så här såg det ut innan (bild 1).
Enligt instruktioner ska man ha 4 doser men jag har bara testat 2 doser då jag tycker att det ”mättat” ändå. Jag använde det på kvällen (mest pga doften). Jag tar en dos på höger och en på vänster sida. Jag kan inte säga att jag hatar rotlyftet man får 😏 Sedan kammar jag ut allt och jag märker att det blir lite torrt/stripigt, vet inte om det är alkoholen som gör det.
Resultat:
Jag måste ändå säga att jag har märkt minskad håravfall. Jag jämför med hur mycket som fanns i duschen innan och efter användning av serumet. Även hur mycket som brukade fastna på borsten. Jag märkte av det redan efter 2-3 veckor men det är mer märkbart nu (speciellt i duschen). Jag har dock inte sett massa nya strån där jag tidigare noterat att det varit tunnare.
Vad tycker ni? (Bild 2)
Summan av kardemumman 💁♀️
Priset är lite väl högt men kanske värt att testa om man upplever ökad håravfall (efter att man sökt vård för det såklart då det kan finnas flera behandlingsbara orsaker).
Skulle jag köpa/testa den igen? Hmm osäkert då doften är för stark. Vet inte varför det måste finnas sååå mycket doft i en produkt som är tänkt att vara mild mot hårbotten. Men men, jag är tacksam att jag fick testa denna produkt.
Kommer någon av er testa? 😊
Kérastase
Genesis Serum Anti Chute Fortifiant 90 ml