Jag har fått testa Davines OI conditioner! Det är ett balsam med roucouolja för alla hårtyper, i en burk på 250 ml, det kostar 389 kr.
+ Härlig konsistens
+ Gör håret glansigt och lättkammat
+ Håret känns återfuktat
+ Motverkar friss
- Stark otrevlig doft
- Trist/billig förpackning
- Kan tynga ner håret lite
- Gör att håret torkar långsamt
Mitt hår
Jag har ganska långt hår, tunna, glansiga hårstrån men väldigt många sådana, så jag har ändå tjockt hår. Mitt hår är lockigt/vågigt, men blir ofta nästan rakt framme runt ansiktet, ingen aning om varför.
Användning
Har testat den vid tre tillfällen nu och använt den precis som jag skulle använda andra balsam, dvs jag ignorerar instruktioner om att handdukstorka håret, kamma ut balsamet i längderna och sånt. Ain't nobody got time for that! Jag kramar däremot ur så mycket vatten som möjligt ur håret och masserar in balsamet ordentligt, sen får det verka medan jag duschar klart. Upplever att det tar mycket längre tid att skölja ur än andra balsam och inpackningar. Har testat både att föna håret direkt efter duschen och att sova med blött hår.
Förpackningen
Gillar inte att det är en burk som man måste gräva i, föredrar tub/flaska/pump. Brukar alltid komma in vatten i burkar på något sätt, och skulle man tappa burken öppen i duschen så kan mycket spillas ut. Förpackningen ser dessutom billig ut, även Davines logga, etiketten.. alltihop ser billigt ut, inte som något ett stort företag säljer. Själva balsamet har däremot en himla härlig konsistens! Fluffig, vispad känsla.
Doften
Detta är det största minuset med balsamet. Kollar man recensionerna så delar doften folk i två läger på samma nivå som koriander. Vissa tycker att den är gudomlig, andra tycker, som jag, att den är vidrig. Det är en stark doft dessutom så jag rekommenderar att man tar reda på om man gillar doften innan man köper något från denna serie! Som tur är så blir doften mycket svagare efter ett tag, men i burken och när man använder balsamet så stinker det tantparfym blandat med typ teträolja och rökelse. 🥴
Resultat på håret
Mitt hår var lite lättare att borsta igenom än vanligt när jag använt balsamet. Däremot tog det längre tid för håret att torka, både med fön och utan. Konstigt, med tanke på att det står så här på produktsidan: "Genom att snabba på torkningsprocessen så skyddar det håret från att skadas av värmen från stylingverktyg." 🤔
När håret väl är torrt så är det aningen glansigare än vanligt och det känns väldigt återfuktat. Att håret är återfuktat till max gör att det håller sig frissfritt, men det är också lite tyngre än vanligt. För mig gör det inget, men har man tunt hår kan det kanske bli lite platt och tråkigt.
Priset
För mig är detta tyvärr inte prisvärt, och jag skulle ärligt talat aldrig köpa en ny burk, oavsett pris, på grund av doften. Mitt vanliga balsam är mycket billigare, i en finare, bättre förpackning och doftar frisörsalongsfräscht. Gillar man doften så känns det säkert mycket mer prisvärt!
Davines
OI Conditioner 250 ml