Jag har fått testa Clinique Smart Clinical Repair AM/PM Retinoid Balm - ett stick som namnet säger innehåller retinoid. Tack för förtroendet Kicks!
Jag ska börja med att säga att jag som snart 37-åring inte har djupa rynkor, jag har lite fina rynkor på de vanliga ställena som egentligen inte stör mig. Min hy är i grunden torr.
Jag har använt den här produkten morgon och kväll i tre veckor, jag valde tre veckor av en anledning och jag kommer tillbaka till det. Vid den första, möjligtvis andra användningen tyckte jag att det var en härlig produkt men det ändrades rätt drastiskt och jag har sen fått tvinga mig att använda den tiden ut. Vilket för mig visar på vikten att testa en produkt längre än bara några få dagar...
Förpackningen - jag gillar den! Så smidigt med stick och förpackningen är fin. Just för att det är ett litet stick så kommer man åt just de ställen produkten riktar sig mot (pannlinjer, bekymmersrynkor, kråksparkslinjer, kråksparksrynkor, nasolabialveck, marionettlinjer och linjer runt läpparna)
Formula - helt parfymfritt och glider smidigt på huden. Jag har använt retinol ett tag men den här är väldigt snäll och funkar att använda två ggr om dagen. Men här kommer varför jag inte gillat den. Den är rätt så återfuktande, men har övergått till så flottig på morgonen att jag behövt byta rengöring. Även på dagen blir den väldigt oljig så även om det funkar att sminka sig med den på huden så löser den gärna upp en del av mascaran och basen efter ett antal timmar (vilket jag inte har problem med i vanliga fall). Ska passa alla hudtyper inkl personer med känslig hy, men jag vill verkligen inte ens föreställa mig hur den här produkten skulle kännas för någon som har oljig/fet hy...
Resultatet - jag valde att testa den i just tre veckor för att Clinique skriver att man ska kunna se resultat efter två veckor så jag la på en extra. Jag personligen tycker att det känns tveksamt att man ska kunna se resultat på rynkor på så kort tid men jag har inte heller framställt produkten. I vilket fall som så ser jag inga som helst skillnader på något av de områden jag använt den på (har haft den vid ögonen, på pannan, runt näsan och runt läpparna). Jag tog bilder när jag började använda den för att kunna jämföra själv.
Priset - 450 kr för ett stick med två (!) cm produkt i känns lite väl mycket för mig utifrån min egen upplevelse.
Sammantaget, smart med ett stick som lätt kommer åt de områden det riktar sig till. Ogillar känslan av den på huden starkt men formulan i sig, precis vid applicering, är helt okej. Inget resultat efter den "utlovade" tiden. Jag ger den här produkten 2/5 stjärnor för jag hade varit väldigt besviken om jag köpte den till ordinarie pris... Kan verkligen inte rekommendera den här till någon som ens har i närheten av oljig eller fet hud.
☀️ Obs! Om man använder den här produkten, som innehåller retinoid, så ska man använda solskydd och undvika solexponering under användning och en vecka efter man slutat (enligt dem själva). Jag har också fått avstå min peeling under de här tre veckorna eftersom den innehåller aktiva ingredienser som inte ska användas ihop med retinoid. ☀️
Clinique
Smart Clinical Repair AM/PM Retinoid Balm 1