Jag har fått chansen att testa Kerastase Elixir ultime hårolja.
Hårtyp: lockigt, torrt, frissigt. Hår längd till midjan.
Jag kan börja med den fina flaskan. Den ger en lyxig känsla och är väldigt enkel att fylla på, vilket också gör den miljövänlig. En neckdel är att den saknar kork. Påfyllningen kostar 655kr, själva produkten 880kr.
När det kommer till själva håroljan, så tycker jag inte att den är tung i konsistensen. Doften är unisex och väldigt god, men inte för stark. Jag har sett många som har upplevt att den år alldeles för tung och oljig, därför har jag valt att testa i både vått och torrt hår.
- vått hårt: som jag hr nämnt tidigare så har jag väldigt torrt, lockigt och frissigt hår och måste därför alltid använda en olja efter duschen. Det jag märkte när jag använda denna olja är att den absorberades väldigt snabbt, jag tog ca 2-3 pumps. Det kändes inte oljigt eller tungt på håret, och efter att håret blev torrt så märkte jag mindre friss jämfört med innan, samt att håret blev lite lent.
- Torrt hår: jag testade att använda oljan flera dagar i rad och märkte ingen oljighet i håret eller att oljan var tung. Här behövde jag använda 3-4 pumps också, men tyckte inte att den hjälpte med frisset lika mycket som i blött hår, håret blev bara lenare.
Slutsats: vill man lyxa till sin vardag så kan denna vara värd att testa. Jag hade väldigt höga förväntningar på den här oljan men tycker inte att den uppnådde det. För flera år sedan använde jag den och älskade de, men det verkar som att de har ändrat formulan vilket är väldigt tråkigt då jag verkligen tyckte att oljan hjälpte mitt hår otroligt mycket.
Jag kan däremot tänka mig att personer med tunnt/ inte lika torrt hår kommer att få nytta av denna.
OBS. Ett plus är att den kan fungera som värmeskydd!
KÉRASTASE
Elixir Ultime L’Huile Originale Hair Oil 75 ml