Jag har fått äran att testa Paco Rabannes nyaste tillskott, Milion gold for her Parfum och här kommer som vanligt en ärlig recension efter att ha testat den i 4 dagar.
När det kommer till parfym är jag rätt snabb på att bilda mig en uppfattning. En parfym bör egentligen testas under en längre period, helst under olika årstider, men jag är en sån som antingen hissar eller dissar en parfym vid de tre första spruten. Blir jag inte kär vid första sniff så ska det mycket till för att jag ska låta en förälskelse blomma fram. Jag har tidigare ägt Million gold EDP och även testat flankern Jasmin EDP. Därför var jag spänd på att se om Million gold Parfum kunde bli ännu en succé i flankerndjungeln.
Med Million gold Parfum blev det tyvärr ingen kärlek, ingen förälskelse, inte ens ett flirty moment.
Innan jag fick doften hade jag tjuvkikat på noterna och föreställde mig en blommig, varm och len doft. Även om parfymen innehåller flera doftnoter som jag vanligtvis inte dras till (ros, lavendel, citrus) då jag upplever att sådana dofter lätt kan framkalla en tvålig känsla, så hade jag höga förhoppningar med tanke på att jasmin, yang-yang och vanilj var inblandade med inslag av solar notes. Jag såg liksom hur jag blev transporterad till soliga dagar på nytt en krispig höstmorgon i september.
Istället möttes jag av en inledande citrusbomb som därefter utvecklade sig till en nästan sträv känsla av torrt trä och blommor. Det första jag kom att associera doften med var sådana doftpinnar som påminner lite om indisk rökelse, vilket sannolikt kommer från kombinationen av sandelträ och yang-yang. Även om vaniljen finns där som basnot kände jag aldrig att den kom fram och jag kunde inte heller känna någon hint av jasmin i öppningen, däremot en liten hint av ros. Doften känns på något sätt Vintage a’la 2025, men inte på ett lyxigt sätt.
Det positiva är att den där inledande citrusbomben la sig snabbt, men tyvärr försvann aldrig den där torra sträva känslan. Det liksom kittlades i näsan så fort jag kände av doften.
Jag är medveten om att parfymer kan utvecklas olika på olika hudtyper och jag har tyvärr en hud som är torr och kall vilket tenderar att förkorta parfymers livslängd på huden. I det här fallet levde den dock kvar längre än vad jag ville. Igår sprutade jag lite på handleden innan läggdags och doften sitter fortfarande kvar nu på morgonen. Det går därför inte att argumentera emot parfymens hållbarhet för där får den 10/10. Jag tror att denna kan utvecklas mycket bättre på någon som är med varm i huden.
Ett stort plus är flaskans utseende då den ser lyxig ut. Men som man brukar säga, guld är inte allt som glimmar och den här parfymen fick mig tyvärr att känna mig OLD istället för GOLD!
Den får 2/5 av ⭐️ av mig.
Jag kommer därför inte köpa parfymen själv, men är tacksam för att Kicks gav mig möjligheten att testa ⭐️❤️
Rabanne
Million Gold For Her Parfum 90 ml, Refillable