Jag har fått äran att testa doften Ralph’s Club New York EDP. Eftersom den är presenterad som en herrdoft har jag i första hand låtit min man testa den under två veckor och jag har testat den vid 3 tillfällen, för en så ärlig recension som möjligt.
Det första jag la märke till när jag öppnade förpackningen var den snygga flaskan i silver som gör sig snygg i vilket badrumsskåp eller garderobhylla som helst. Det sägs ju att det är insidan som räknas, men vi kan nog alla hålla med om att flaskans utseende kan dra upp betyget oavsett.
Jag visste att denna skulle bli en vinnare hos min man redan innan öppning då detta är en doftprofil han gärna dras till citrus/trä/kryddigt och det roliga var att direkt efter första (eller ja han tog tre-fyra sprut) sa…. Äntligen en fräsch icke sliskig doft! Ni förstår, jag är en sån som ofta köper parfymer till min man i den stil jag gillar att en man ska dofta, vilket inte alltid stämmer överens med hans önskemål (noter så som vanilj, rom, amber, patchouli, iris och lite choklad går ofta hem i en herrdoft hos mig). Så bara det gjorde att Ralphklubben fick 5/5 direkt.
När det kommer till själva doften så tyckte jag direkt att den påminde mig om något från förr, typ 90 - talet och det första jag kom att tänka på vad Davidoffs Cool Water (ni vet den där blå flaskan alla pappor hade, min inkluderat) som doftade så fräscht och lite marint. Jag såg att de hade 4 gemensamma doftnoter så jag var inte helt fel ute. Min spontana tanke var därför att detta är en doft som kan tilltala flera åldersgrupper, från 18/65 + på grund av att den är väldigt fräsch, men samtidigt har något lite djupare i sig som lämnar ett spår av lugn och trygghet. Man kan kalla det för en comfort doft med lite edge! 90’s dad upgraded!
Hållbarhet - där fanns det lite att önska. Är man en person som tycker om dofter som verkligen fyller rummet och lämnar ett stort intryck så skulle jag kanske inte säga att detta är rätt doft eftersom jag upplever att den doftar som mest när man kommer riktigt nära. Därför skulle den nog vara en doft som är perfekt för kontoret, gymmet, eller en casual lunch. Jag är en sån som gillar när dofter lämnar ett spår och även om man främst köper en doft som tilltalar en själv primärt så tycker jag det ofta är tråkigt om ingen annan än en själv känner doften annat än på riktigt nära håll.
Eftersom det ändå var jag som var den utvalda testpersonen så testade jag doften under tre dagar för att kunna vara så ärlig som möjligt. Mitt personliga tycke är att detta är rakt av en herrdoft och inte skulle funka som unisex på mig. Min man har några dofter som jag gärna lånar ibland, men då finns alltid något doftnot som är lite sötare eller blommigare och denna var inte riktigt en sådan doft för mig. Dock tyckte jag att den var väldigt mysig att ha på innan läggdags eftersom den gjorde mig lugn och avslappnad, vilket säkert beror på lavendelnoten.
Mitt sammantagna betyg blir 3/5 ⭐️ stjärnor och mannen ger den 5/5 ⭐️
Ralph Lauren
Ralph's Club New York 60 ml