Jag har fått äran att få testa Charlotte Tilburys IKONISKA setting spray och här kommer min ärliga recension efter att ha använt produkten i cirka 10 dagar.
Jag kan bara säga att jag verkligen älskar denna setting spray. Det hade jag inte trott att jag skulle göra eftersom jag läst och hört att detta är en settingspray för de som är ute efter glow, men ack så fel jag hade, delvis i alla fall.
Om vi börjar med flaskans utseende så tycker jag direkt att den ger ett lyxigt intryck. Jag gillar att flaskan är genomskinlig för då kan man enkelt se exakt hur mycket produkt som finns kvar. Älskar även locket i guld som ger en extra touch av lyx mitt bland alla andra svarta tråkiga förpackningar.
Första gången som jag testade produkten så tyckte jag att ”sprutet” gjorde mitt ansikte lite för blöt och tänkte direkt att nää, detta kommer aldrig fungera. Tricket var dock att hålla flaskan lite längre från ansiktet när jag tryckte på pumpen och då la sig sprayen istället som en fin mist.
Jag tycker om både känslan och doften. Den känns nästan lite hudvårdande, även om jag inte kan säga något om det området på ett djupare plan eftersom jag inte använt produkten under så pass lång tid.
För att kunna utvärdera denna så bra som möjligt så har jag under några dagar i rad testat den tillsammans med följande basprodukter.
1. CC cream
2. Skin tint
3. Creambronzer och cremeblush
4. Puderbronzer och powder blush
5. Heltäckande matt foundation (Estée Lauder) och övriga efterföljande basprodukter i puderform.
Det jag har kommit fram till att produkten för min del ger bäst effekt vid användning av i övrigt matta/puderprodukter. Använder jag den ovanpå lättare skin tints och andra cremebaserade produkter så blir min hy mer glansig och glowig under dagen vilket jag vill undvika. Använder jag den över mina matta foundation och kompaktpuder gör den istället att den där torra känslan som sådana produkter lätt kan framkalla blir som bortblåst. Istället får jag en bas som sitter som berget, känns återfuktad men ändå halvmatt, vilket är det jag är ute efter. Jag skulle därför säga att denna settingspray kan vara lite svår för oss med oljig hy om vi inte preppar riktigt ordentligt innan. Däremot skulle jag säga att den absolut ger en blurrande effekt.
Priset tycker jag är rimligt i förhållande till prestandan. Tittar jag på en liknande produkt (Macs originala setting spray) så kostar den runt 400 för samma ml och levererar i stort sett samma resultat (för mig). Det som är lite negativt kan väl vara att det inte går att använda 20% rabatten på denna produkt.
Eftersom jag läste att någon använt denna som primer före basprodukterna så tänkte jag att jag också skulle testa det istället för lin vanliga primer vilket blev ett stort fail. Så har du som mig problem med oljig hy och porer, skippa denna som primer och kör den enbart som setting spray ⭐️ dock funkar den utmärkt att fräscha upp sminket och huden under dagen.
Skulle jag köpa denna igen? … jag tror det. Men kanske inte den stora eftersom jag gillar att testa nya produkter ofta och är nyfiken även på den matta sprayen från samma märke.
Tack Kicks för att jag fick möjligheten att testa en produkt jag annars aldrig vågat köpa… Go with the Glow 🌸
Charlotte Tilbury
Airbrush Flawless Setting Spray 200 ml