Jag fick chansen att testa Kérastase Genesis Serum som testpilot. Mitt hår är midjelångt, jag har ganska torrt hår i längderna, men hårbotten varierar lite beroende på årstid. Jag tappar lätt mycket hår vid stress och årstidsväxlingar, så jag var nyfiken på om det här serumet kunde hjälpa.
💧Användning:
Jag använde serumet efter varje tvätt, ungefär 2–3 gånger i veckan, under sex veckor. Jag experimenterade med att applicera det i både vått och torrt hår (båda funkar bra) och borsta/masserade in med en Manta brush. Jag har testat andra serum från Kérastase tidigare (Initialiste och Extensioniste) och använde dessa på samma sätt, även om det officiellt rekommenderas för daglig användning.
1️⃣ Första intryck:
Serumet är lättdoserat med en tydlig markering och har en lätt trögflytande konsistens, vilket jag gillar – det gör det enklare att dosera utan att det rinner över pannan. Doften är dock ganska stark jämfört med de andra serumen från Kérastase, på gränsen till överväldigande för mig personligen.
2️⃣ Effekt över tid:
Efter fyra veckor tyckte jag mig märka att håravfallet minskade något, och att håret kändes lite starkare från rötterna. Dock så upplevde jag samtidigt kliande hårbotten och klåda efter applicering. Det har jag aldrig upplevt med de andra serumen – snarare tvärtom, de har lugnat min hårbotten. Jag vet inte om det beror på intolerans mot parfymen eller om ingredienserna i Genesis är mer aktiva än vårdande.
3️⃣ Plus och minus
✅ Dryg konsistens som är lätt att applicera
✅ Stor flaska (90 ml)
✅ Viss effekt på håravfall trots att jag inte använde hela serien
❌ Doften är något stark
❌ Jag upplevde klåda i hårbotten
❌ Dyr och odryg om man ska använda dagligen
4️⃣ Mitt omdöme:
Detta serum har potential, särskilt för dig som vill förebygga håravfall. Men på grund av doften och att det irriterade min hårbotten så föredrar jag personligen hellre något av deras andra hårserum som ger ändå liknande effekt på håravfall genom att verka mer vårdande. Jag hade gärna gett det 3,5 stjärnor – men landar på en svag trea pga klådan och den starka doften som gör det mindre kul att använda.
Kérastase
Genesis Serum Anti Chute Fortifiant 90 ml