Jag fick äran att få bli beauty tester för parfymen New York från Oscar de la renta och här kommer min ärliga recension efter att ha testat den vid några tillfällen under drygt två veckor.
På Kicks hemsida beskrivs doften som en begynnande explosion av jordgubb och mandarin, med ett blommigt hjärta av ros och jasmin som sedan ska landa i en bas av vanilj, sockrade kristaller och sammetslen mysk.
Nu har jag aldrig doftat på en sockrad kristall (hur doftar det ens?) och inte heller varit i New York, men jag tycker inte att namnet på parfymen kan associeras med en levande vibrant storstad utan kanske mer en trädgård någonstans ute på landet där rosorna inte visas från sin bästa sida. Tyvärr känner jag ingen annan doft på min hud än ros och någon sort pudrighet som aldrig lämnar mig. Det enda jag tyckte om med denna parfym var öppningen där jag kunde känna en dos av friskhet och fruktighet (dock inte jordgubb utan mer citrus), men detta varade tyvärr bara i en halv minut ungefär och sen kom den där påträngande tvåldoften. Ni vet en sån där tvål som legat lite för länge i sin pappersförpackning och tappat all sin mjukhet. Jag kände att denna doft blev sträv och påträngande efter ett tag, vilket jag är väldigt ledsen över då jag hade förväntat mig så mycket mer utifrån beskrivningen.
Det positiva med parfymen är den vackra flaskan. Det är nog en av de vackraste flaskor jag har ägt och färgen gör sig väldigt fin som accessoar i vilket rum som helst. Men med tanke på att syftet inte är att bara ha den liggandes i ett skåp så känns 800 kronor lite väl dyrt för att ha den som prydnad i hemmet.
Jag är tacksam för att jag fick testa denna då parfymer är mitt stora intresse, men jag kan tyvärr inte rekommendera denna utifrån den doftprofil jag föredrar. Men eftersom dofter är något väldigt subjektivt så ger jag därför 2 av 5 stjärnor eftersom jag tror att sanna rosälskare verkligen kan gilla denna! 🌹