Har kommer min recension på Redkens acidic bond schampo som jag har använt under drygt två veckors tid, totalt 4 tvättar.
Lite om mitt hår: torrt, poröst, lockigt i grunden, färgat och behandlat sedan 15 års ålder. Det går lite i perioder vad gäller vilka schampon jag satsar på. Under vintertid försöker jag satsa lite mer på fukt för att under sommaren fokusera på proteiner. I och med att jag till största delen rakfönar mitt hår mellan perioden september - maj så är det underförstått att jag behöver produkter som minimerar skador och slitage av värmeverktyg så mycket som möjligt.
Min första upplevselse av detta schampo var att det löddrade mindre än andra schampon från Redken (har tidigare använt acidic color gloss, extreme repair och all soft och curl soft). Schampot var även väldigt trögflytande och ”tjockt” så jag upplevde att jag behövde mycket produkt för att verkligen tvätta rent. Efter att jag tvättat ut produkten och innan jag lagt i inpackning eller balsam upplevde jag att håret kändes torrt och sprött. Ni vet lite som när man använder ett djuprengörande schampo som öppnar upp hårfibrerna och gör att det känns mer poröst än tidigare. Denna känsla försvann dock efter att jag använt inpackning/balsam.
Nu har jag inte använt hela serien utan enbart detta schampo och upplever inte att den gör något mirakel för mitt hår på sådant sätt att det skulle kännas starkare eller fylligare. Jag upplever nog tvärtom, att det känns lite mer torrt än vanligt. Det kanske hade lämnat en annan effekt om jag haft hela serien.
Det som däremot är positivt, vilket jag har sett flera skriva om är att håret känns rent flera dagar efter tvätt, det vill säga att min hårbotten inte blev fet efter 2 dagar utan håret såg bra ut även efter 3 och nästan 4 dagar (slapp använda torrschampo sista dagarna innan uppsättning av håret)
Ett annat plus är att den inte doftar så mycket. För mig spelar det egentligen ingen roll då jag inte störs av dofter överlag, men kan tänka mig att flera skulle gilla schampot just på grund av detta.
Summa summarum, detta är ett bra schampo överlag som får håret att kännas rent och fräscht (om än lite torrt om man inte följer upp med ett mjukgörande balsam). Jag tror dock att det finns andra liknande schampon i lägre prisklass som levererar liknande resultat. Jag använder till exempel redken extreme serien (den blå) som jag upplever ger en bättre effekt på slitet och behandlat hår. Jag kommer inte köpa produkten själv men är glad över att ha fått testa.
3 av 5 stjärnor ⭐️
Redken
Redken Acidic Bonding Concentrate Shampoo 300 ml