För cirka en månad sedan fick jag hem detta kit för att testa produkterna och därefter ge en recension. Efter att ha testat produkterna under cirka 3,5 veckors tid känns det som ett bra tillfälle att skriva en rad om dessa. Här kommer min ärliga recension.
När man får möjlighet att testa produkter till ett värde av nästan 2000 kronor känns det extra viktigt att gå igenom alla produkter noggrant steg för steg. Detta kit från Redken ska främst vara framtaget för färgat och slingrat hår där man vill behålla styrka och glans, där det sistnämnda oftast kan avta efter några tvättar. Jag har själv färgat och rätt så torrt hår (naturligt lockigt), men färgar enbart utväxten varannan månad och längderna cirka 2 gånger per år.
Det första jag slogs av var hur lyxiga produkterna kändes. Den svarta färgen gör sig bra i vilket badrum som helst och jag fick direkt den där salongskänslan som man omöjligt kan få av ett glisschampo från sin lokala icahandlare. Så får utseendet får produkterna 10/10 poäng.
När det kommer till hur produkterna kändes i håret så måste jag medge att detta inte var rätt produkter för mig. Jag har rätt så mycket hår, dock tunna strån vilket gör att jag behöver produkter som ger fukt utan att tynga ner. Jag upplevde att dessa produkter gjorde håret rent och mjukt, men med en efterföljande tyngdkänsla där jag tappade både form och volym. Produkt nummer 3 på bilden som är en glossingprodukt innehåller citronsyra och väteperoxid där du behöver använda handskar i samband med användning. Detta missade jag första gången vilket resulterade i en obehaglig sveda i handflatorna och även i nacken. Även om produkten säkert gör sitt jobb som utlovat så känner jag inte att detta är en typ av produkt som jag vill använda på egen hand (jag fick små röda utslag vid hårfästet och nacken) och överlåter därför den typen av behandlingar till min frisör ☺️
Värmeskyddet upplevde jag hade en smidig pump som sprayade rätt mängd produkt. Den kändes även dryg vilket betyder att du får mycket värmeskydd för pengarna. Jag skulle dock inte köpa det själv eftersom jag inte kände att den gav mig den där mjuka återfuktade känslan som jag är ute efter.
Det bästa resultatet fick jag av att använda enbart schampo och balsam tillsammans med mitt egna värmeskydd från Joico. Både schampo och balsam är dryga och bedöms vara värda sitt pris. Jag skulle gärna köpt dessa för egna pengar om det inte vore för att de gör mitt hår fett snabbare än vad jag är beredd att betala för 😩
Summa summarum, produkterna är i toppklass för någon som har en annan hårtyp än vad jag har. Jag kan tänka mig att dessa passar någon som har väldigt färgat, slitet och tjockt hår som inte är alltför poröst.
Jag vill tacka @kicks för att jag har fått chansen att prova dessa produkter 🌟
Redken
Acidic Color Gloss Leave-in 190 ml