Återfuktande och väldoftande schampoo men försiktighet måste vidtas i solen!
Jag fick hem Redken Acidic Bonding Concentrate Shampoo för att testa och recensera. Jag har hunnit använda produkten under ungefär en månad.
Hårtyp:
Tjockt, texturerat hår som lätt blir torrt och frissigt.
Övrig information om mitt hår som påverkar resultatet av produkter:
Jag gör en texturizer var 3:e månad (en mildare form av rakpermanent) följt av en anti-frizz behandling som heter Kabelo.
Mellan mina frisörbesök är jag väldigt noggrann med hårvården. Kör regelbundet kurer med K18 eller Epres och stylar bara håret när det är nytvättat för att slita så lite som möjligt på det (med värmeskydd såklart).
Jag tycker egentligen att man ska testa mer än bara schampo i en serie för att kunna göra en ordentlig bedömning. Gärna med tillhörande balsam eller mask. Men nu är förutsättningarna inte sådana. Så jag kommer endast recensera Redken Acidic Bonding Concentrate Shampoo.
Schampot är sulfatfritt vilket är ett krav för att jag ska kunna använda det utan att förstöra min anti-frizz behandling.
Schampot doftar gott utan att dofta för starkt och är inte den typen av doft som skulle kunna trigga min migrän.
Själva formulan är krämig och löddrar bra. Vissa schampon kan lämna håret med en sträv känsla som endast kan åtgärdas av efterföljande balsam eller hårmask. Men med det här schampot känns faktiskt håret mjukt och följsamt. Även efter flera schamponeringar. Vilket gör mig väldigt nyfiken på hur håret hade känts efter balsamet eller hårinpackningen från samma serie.
Mitt hår gillade verkligen schampot! Men sen hände något konstigt. Efter ett par gångers användning började det klia i min hårbotten och efter följande tvätt såg jag att huden i hårbotten börjat flagna. Jag tror tyvärr att jag fick en allergisk reaktion eller liknande av produkten och började läsa på lite kring innehållet i den.
Troligen är det detta som är problemet:
Citric Acid (AHA) och Salicylic Acid kan orsaka irritation, särskilt vid känslig eller redan skadad hårbotten, samt öka känsligheten för solen.
Det hade varit bra om det framkom tydligare på produkten att den innehåller syror och framförallt AHA syra i form av Citric Acid/citronsyra som gör hårbotten känslig för sol. Det står visserligen citric acid på flaskan men det är nog inte de flesta reflekterar över.
När denna reversion skrevs kollade jag närmare på flaskans baksida och hittade en varning om AHA-syran och att man ska skydda hårbotten extra noggrant i solen. Men jag läser sällan baksidan på ett schampo då det inte är en produkt som i vanliga fall kräver några instruktioner för att användas. Så jag är nog inte den enda som missat eller kommer missa denna viktiga information. Det borde framgå tydligare på framsidan. Texten ”Citric acid +” skulle kunna följas med ett ”*” som hänvisar till en förklaring.
Då jag initialt tyckte väldigt mycket om detta schampo kommer jag eventuellt ge det en ny chans i höst.
Bra:
Bra lödder trots att det är sulfatfritt.
Håret känns återfuktat.
Doftar gott och ej först starkt. Vilket är bra för den som likt mig lider av migrän. Jag skulle beskriva doften som en söt citrus doft.
Dåligt:
Innehåller AHA (i form avcitronsyra/citric acid) som gör hårbotten känslig för solen. Flaskan borde ha tydligare information om detta.
Om det inte hade varit för min allergiska reaktion eller den eventuella skadan jag fick i hårbotten så hade produkten fått full pott av mig.
Redken
Redken Acidic Bonding Concentrate Shampoo 300 ml