âšđ©·Min nuvarande hĂ„rrutin för att reparera och bygga upp ett friskt hĂ„rđ©·âš
I Januari 2024 tog jag ur mitt löshĂ„r som jag anvĂ€nt under flera Ă„rs tid med en önskan om att bygga upp och reparera mitt egna hĂ„r till ett riktigt dröm-svall! under Ă„rets gĂ„ng gjorde jag massor av research pĂ„ olika hĂ„rprodukter som skulle vara bra för mitt hĂ„r, bĂ„de för att fĂ„ det att vĂ€xa pĂ„ lĂ€ngden men ocksĂ„ för att fĂ„ ett tjockare, fylligare och framförallt vĂ€lmĂ„ende hĂ„r. Jag tĂ€nkte dĂ€rför nu dela med mig av mina bĂ€sta produkter och lite tips och tricks som hjĂ€lpt mig att komma pĂ„ god vĂ€g till att fĂ„ mitt drömhĂ„rđ©·đžđŒđ
HĂ€r kommer min rutin:
đ©· Jag tvĂ€ttar hĂ„ret ca 2-3 gĂ„nger i veckan, min hĂ„rtyp Ă€r torrt, blondt hĂ„rđ§đœââïžđ«§
I duschen:
đ©· Jag börjar alltid med att blöta ner hĂ„ret för att sedan gĂ„ in med ett djuprengörande schampo, jag har provat bĂ„de detoxschampo frĂ„n Kevin Murphy och frĂ„n Ouai och upplever att detta verkligen hjĂ€lper mig att hĂ„lla hĂ„ret rent lĂ€ngre samt att det verkligen rensar bort rester av produkter đđŒââïž
đ©· Efter att jag tvĂ€ttat igenom hĂ„ret med djuprengörande schampot gĂ„r jag in med mitt vanliga schampo, som just nu Ă€r frĂ„n Redkens ABC-serie. Den hjĂ€lper till att reparera hĂ„ret och en bonus Ă€r verkligen doften pĂ„ denna, sĂ„ frĂ€sch!đ€©
đ©· Varannan dusch anvĂ€nder jag en Ă„terfuktande hĂ„rmask och en stor favorit Ă€r den hĂ€r frĂ„n Amika. Den hjĂ€lper till att ge en liten extra fuktboost, vilket ett torrt hĂ„r verkligen kan behöva!đŠ
đ©· Efter att hĂ„rmasken suttit i en bra stund, sĂ„ lĂ€nge det bara gĂ„r, sĂ„ gĂ„r jag in med mitt balsam i samma serie som schampot. Jag lĂ„ter balsamet fĂ„ vĂ€rka en stund till det Ă€r dags att skölja ur, vilket jag dĂ„ försöker göra i lite kallare vatten, detta för att âstĂ€ngaâ hĂ„rstĂ„ret som öppnats upp av det varmare vattnet men ocksĂ„ för att fĂ„ lite extra glans âš
Efter duschen:
đ©· Vid de tvĂ€ttar jag inte gĂ„r in med hĂ„rinpackning sĂ„ hoppar jag ur duschen redan efter schamponeringen för att istĂ€llet gĂ„ in med min K18 mask som verkligen ocksĂ„ blivit en stor favorit. Jag applicerar den i handdukstorkat hĂ„r och lĂ„ter den vĂ€rka minst 4 minuter innan jag fortsĂ€tter med min rutin đ«§
đ©· VĂ€l ute ur duschen eller efter att K18 masken vĂ€rkat klart ser jag till att alltid gĂ„ in med nĂ„gon form av leave in, en stor favorit Ă€r Ă€ven den frĂ„n redkens ABC-serie eller den jag taggat nedan frĂ„n Kerastase! Dessa ger extra fukt till hĂ„ret men Ă€ven vĂ€rmeskydd, vilket Ă€r sĂ„ viktigt inför kommande steg! đđŒââïž
đ©· För att fĂ„ en vĂ€lmĂ„ende hĂ„rbotten och minskat hĂ„ravfall brukar jag Ă€ven gĂ„ in med denna anti hairloss-sprayen frĂ„n Nioxin och den har verkligen rĂ€ddat mig. Den har gjort under för mitt hĂ„r och gĂ„r att anvĂ€nda bĂ„de i fuktigt hĂ„r efter duschen samt i torrt hĂ„r pĂ„ de dagar som inte Ă€r hĂ„rtvĂ€ttardagar. Det bĂ€st Ă€r att den inte tynger ner eller gör hĂ„ret flottigt pĂ„ nĂ„got vis!đ«¶đœ
đ©· Efter att jag gĂ„tt in med produkterna ovan gillar jag att vid de tillfĂ€llen jag vill fĂ„ lite extra volym att gĂ„ in med Kevin Murphys hĂ„rmousse, den Ă€r sĂ„ lĂ€tt att föna in i hĂ„ret och lĂ€mnar ett resultat som Ă€r magiskt, volym utan att det kĂ€nns som att man har mycket produkt alls i hĂ„ret!đđ€đŒ
đ©· Ăven om jag inte gĂ„r in med hĂ„rmousse för volym ser jag alltid till att föna mitt hĂ„r, detta för att fĂ„ en vĂ€lmĂ„ende hĂ„rbotten dĂ„ den annars kan bli pĂ„verkad av det fuktiga hĂ„ret i flera timmar efter duschen. Nyckeln till att fĂ„ friskt hĂ„r börjar just dĂ€r, i en vĂ€lmĂ„ende hĂ„rbottenđđŒââïž
Ăvriga tips:
𩷠Planera in regelbundna frisörbesök, klipp igenom topparna för att minska kluvna toppar vilket ofta orsakar att hÄret gÄr av!
𩷠Massera hÄrbotten för ökad blodcirkulation som förbÀttrar hÄrets kvalitet och möjlighet till att vÀxa!
𩷠HÄret Àr som mest skört nÀr det Àr blött, borsta igenom försiktigt med en wet-brush, börja nedifrÄn och upp!
đ©· Ăt god, nĂ€ringsrik mat, insidan pĂ„verkar Ă€ven utsidan!
đ©· Till ett av dom viktigaste tipsen; vĂ€lj produkter efter DIN hĂ„rtyp och inte efter vad som trendar, vi alla har olika hĂ„rkvaliteer och livsstilar som krĂ€ver olika typer av hĂ„rprodukter đ«¶đœ
Med det sagt Ă€r detta bara början pĂ„ min hĂ„rresa, med mina favoritprodukter just nu. Jag ser fram emot att fortsĂ€tta resan till mitt drömhĂ„r och just dĂ€rför vill jag prova Kerastases nya serie Gloss Absolu och förhoppningsvis hitta nĂ„gra nya favoriterđ©·âš