/ Vad är Skin Cycling? Skin Cycling är egentligen ett schema
@skincarebyastrid
Beauty Star
24/11/22-09:02(redigerad)
Vad är Skin Cycling? Skin Cycling är egentligen ett schema på när du ska använda dina produkter vilket i längden ska göra så att du får ett så bra resultat som möjligt av dina aktiva ingredienser men med minimal irritation. Det jag tycker är så bra med Skin Cycling är att man får in mycket aktiva ingredienser, men utan risken att förstöra hudbarriären samt att man inte behöver ha så många produkter (bra för plånboken!). Skin Cycling är ett nytt begrepp på en metod som (enligt mig) många redan använder idag. Metoden används på kvällsrutinen medan morgonrutinen bygger på antioxidanter och SPF.  Schemat över Skin Cycling Kväll 1 - exfolieringKväll 2 - retinoidKväll 3 - enbart fokus på återfuktningKväll 4 - enbart fokus på återfuktning  När vi exfolierar huden så tar vi bort döda hudceller som ligger på ytan så att övrig hudvård kan penetrera huden bättre. Det är därför det är viktigt att exfolieringen är före retinoiden i schemat eftersom kväll 1 ska "bana väg" så att retinoiden kan penetrera huden bättre kväll 2. Medan kväll 3 och 4 ska återhämta och stärka huden innan cykeln börjar om igen kväll 5.  Exempel på rutiner Kväll 1 - rengöring + exfoliering + återfuktande kräm  Kväll 2 - rengöring + retinoid + återfuktande kräm  Kväll 3 - rengöring + återfuktande serum/toner + återfuktande kräm  Kväll 4 - rengöring + återfuktande serum/toner + återfuktande kräm  Vilken exfoliering man väljer är upp till var och en. Antingen BHA-, AHA- eller PHA-syra. En mer tilltäppt hud väljer fördelaktigt BHA-syra medan en känslig hud väljer PHA-syra. Den som vill jobba på fina linjer och pigmenteringar väljer fördelaktigt AHA-syra. När det gäller vilken retinoid man ska välja så får man testa sig fram för att hitta sin favorit. Jag skulle tipsa om att läsa recensioner inne på olika retinoider inne på kicks.se.  Här nedan ger jag exempel på vilka produkter jag hade valt till min Skin Cycling: Rengöring: Micellar Mousse 150 ml från Medik8  Exfoliering: 2% BHA + 1 % Zinc Purifying Toner 150 ml från BeautyAct  Retinoid: Crystal Retinal (styrke beror på, läs på vilken som passer dig) 30 ml från Medik8  Återfuktande toner: Advanced Snail 96 Mucin Power Essence Facial Toner 100 ml från COSRX  Återfuktande kräm: Moisture Surge 100H Auto-Replenishing Hydrator 50 ml från Clinique
Micellar Mousse 150 ml
Medik8
Micellar Mousse 150 ml
Crystal Retinal 3 30 ml
Medik8
Crystal Retinal 3 30 ml
2% BHA + 1% Zinc Purifying Toner 150 ml
2% BHA + 1% Zinc Purifying Toner 150 ml
Advanced Snail 96 Mucin Power Essence Facial Toner 100 ml
COSRX
Advanced Snail 96 Mucin Power Essence Facial Toner 100 ml
Moisture Surge 100-Hour Auto-Replenishing Hydrator Day Cream 15 ml