Kicks shop picto Till KICKS.se
Hem
Alla inlägg
SkinByCelinne- SYROR, VAD GÖR SYROR OCH VILKEN ÄR JUST DIN FA
SkinByCelinne
Beauty Talks Ambassador
24/03-18:29
SkinByCelinne- SYROR, VAD GÖR SYROR OCH VILKEN ÄR JUST DIN FAVORIT? C2H2O(OH)2, C6H4(OH)COOH, C6H10O6, jag har just nämnt tre av de vanligaste syrorna vi använder i hudvård. Dess kemiska beteckning säger gemeneman ingenting, men nämner jag glykolsyra, salicylsyra och glukonolaktone så börjar det ringa i en klocka, AHA, BHA samt PHA. Syrornas effekt är helt underbara när man använder dessa rätt. Tyvärr börjar fenomenet ”nätdermatit” växa sig starkare och alltmer utbrett, vilket skrämmer både hudläkare som hudterapeuter. Vi måste backa tillbaka och förstå hur en syra är uppbyggd och dess effekter. Det är dock en komplex fråga då olika syror har olika funktioner, men jag ska ta och bena ut detta en gång för alla. Vi måste fråga oss själva varför, när och hur mycket? För när vi har svaret på det kan det magiska börja. Alpha Hydroxy Acid – AHA. I korta drag används en AHA när vi vill väcka liv i en trött och glåmig hud som tål ett tyngre artilleri. Här jobbar vi på cellförnyelse, exfoliera hudytan, den binder också fukt. Tänk den tåliga huden som behöver en vårstädning. Beta Hydroxy Acid – BHA Att ta till BHA på en hud med rik talgproduktion hjälper både till att reglera talget och arbetar antiinflammatoriskt. Passar på en hud som får finnar och mycket pormaskar, kan torka ut så överanvänd inte, punktbehandla. Poly Hydroxy Acid – PHA Denna plumiga och intensivt återfuktande syra är min personliga favorit. Jobbar ytterst exfolierande men slussar ner massor av fukt och plumpar huden. En hud som vill jobba med syrornas effekt men samtidigt stärka upp hudbarriären. Toppen för alla att testa på ifall syra är nytt och främmande. Börja med att fasa in syran som du fått rekommenderad av en utbildad hudterapeut. Här jobbar vi med ordet lagom. Skynda inte och tro på bättre resultat utan varsamt. Tänk på hur din hud mår just idag, vad behöver den? Är syra det bästa eller ska jag avvakta. En hälsosam hudbarriär är a och o för mig. Vilken är din favorit syra och varför?
Medik8 Press & Glow Facial Toner Press & Glow
Medik8 Press & Glow Facial Toner Press & Glow