Mina tips för att få foundation att hålla (och egentligen hela min sminkrutin):
Vi börjar med grundstenen, vikten av att hitta hudvårdsprodukter som passar sin hud och hudtyp. För mig är detta alltid steg ett. Jag använder enbart ett märke som heter Esse (säljs hos hudterapeut) men det är mitt säkra kort som jag inte avviker ifrån. Det gäller att hitta rätt produkter för att senare få rätt förutsättningar även när man sminkar sig.
Sedan kommer vi då till primers. Jag gillar att testa mig runt men har själv fastnat för Sisleys primers, har dock perioder när jag slarvar eller har bråttom och då kan jag rekommendera att lätt spraya ansiktet med ex. Urban Decay - All nighter. Jag använder den mellan varven under sminkningen med för att låsa in "steg för steg" och fixera.
Ett hett tips här är att efter primer applicera en highlighter i flytande form som får lysa igenom basen snarare än ligga ovanpå allt.
När det kommer till foundation är mitt råd att börja på hand eller ex. en kakelplatta (använder som palett under sminkning) innan jag applicerar produkten i ansiktet. På så vis får jag bättre kontroll på mängden produkt jag använder och jag går hellre in och bygger upp täckning på specifika områden än i hela ansiktet. Är det något område jag behöver extra täckning inom så använder jag med fördel hellre concealer där än både concealer och foundation. Åter igen för att kontrollera täckning och mängd produkt så det blir så naturligt som möjligt men samtidigt ger mig önskat resultat.
Slutligen så använder jag creme blush och bronzer, tycker de är enklast att arbeta med och de ger ett hållbart, lagomt resultat som ger lyster och får basen att se naturligare ut.
Jag fixerar med en puff för att verkligen pressa in pudret och sätta sminket på plats. Lite i taget för att det inte ska bli kakigt. Är varken oljig eller torr hy hyn så för mig funkar det att bara fixera vid t-zonen.
Avslutar med All Nighter, min gamla trotjänare.
Kortfattat:
- Rätt ansiktsprodukter
- Primer och/eller varva med UD - all nighter
- Bygg upp basen successivt och jobba in produkterna
- Fixera med en puff för att trycka in pudret