Min signaturdoft - Byredo Animalique
Parfymer har alltid varit mitt stora intresse och jag kommer ihåg känslan av att bara känna på mammas flaskor i badrumsskåpet...Dior Poison, Lancome magic noir, Mugler Angel (gamla formulan) och Boucheron edp. Alltid starka, träiga, lite mystiska dofter för mig. Därför har jag nog själv dragits till liknande dofter genom livet, även om jag haft mina perioder av citrus och praliner.
När det kommer till att ha en signaturdoft så har jag haft oturen att alla mina favoriter slutar tillverkas efter ett tag. De jag saknar i perioder är Armani D'idole, Ysl Manifesto Elixir och Bvlgari splendida Tuberuse mystique. Men sen kom den där doften som fick mig att glömma dåtiden för en stund och bara njuta av nuet, Animalique.
Första gången jag köpte den var oktober förra året och sedan dess har den fått hänga med i vardagens alla delar.
Doften öppnar upp med bergamott och citron, violen och mimosan som träder fram efter ett tag för att sen landa i en varm bas av mocka, tobak och amber.
Nu kanske man undrar vad som gör parfymen så speciell och för min del har det att göra med att den påminner mig om en person som jag alltid kommer sakna, min pappa, som flyttade till andra sidan strax innan jag fyllde 8. Han hade alltid på sig en mockajacka som doftade lätt av tobak och hans favoritdoft var Davidoff cool water som doftade starkt av citrus. När jag har på mig Animalique känns det som en trygg och varm kram. Den är både glädje och längtan, värme och friskhet. Som att alltid ha personen du älskar vid din sida.
Jag hoppas att den föralltid kommer tillverkas <3