Layering!
Jag ska vara ärlig. Jag gillar oftast inte layering och gör det sällan själv. Tycker att en fin doft oftast är bäst som den är.
Men om man nu ändå vill testa kan det vara bra att tänka på följande, även om man såklart gör som man vill.
När du kombinerar parfymer ska du se till att dofterna du väljer kompletterar varandra. Parfymer i synergi ger harmoni och förstärker den totala doften.
Detta gör du genom att välja parfymer med samma doftnoter eller med noter från samma doftfamilj.
Så tänk t ex INTE att du ska fräscha upp Carolina Herrera's kryddiga Good Girl med Dolce & Gabbana's friska citrusdoft Light Blue.
Spännande tanke men nog bäst att låta bli. 😁
Jag har faktiskt hittat en kombination som jag verkligen gillar. Ingen direkt vild chansning då båda tillhör samma familj, YSL Black Opium Over Red EdP och Black Opium Le Parfum.
Båda har i grunden doftnoterna kaffe, vita blommor och vanilj från originaldoften Black Opium EdP.
Le Parfum bidrar med ännu mycket mer mjuk varm vanilj än originaldoften och Over Red med sin doftnot körsbär ger den "nya" doften en touch av söt bärighet. 🤍+🍒=🖤
Har du hittat din drömkombo? Eller är layering kanske inget för dig?