För någon vecka sedan la ja upp ett inlägg om att Byredo var på gång med en ny parfym, Animalique. När jag såg doftnoterna visste jag att detta skulle kunna bli något för mig.
Fick möjlighet att testa denna inne i butik igår, tog både på handleden, halsen och pappersremsa. Min första reaktion var att den tog mig tillbaka till barndomen, men jag kunde inte sätta fingret på varför. När jag gick igenom doftnoterna igen så förstod jag varför. Citrus, tobak och läder, det påminde mig om min pappa. Han brukade alltid ha citrusdoftande parfymer, brun läderjacka och köpte ofta egen tobak för att rulla egna cigaretter. Tyvärr hade jag oturen att förlora honom vid väldigt ung ålder. Kanske därför minnena blev extra starka.
Nu kanske det låter som att detta är en parfym skapad för män, men långt ifrån. Jag har nog aldrig känt mig lika kvinnlig och samtidigt trygg som med denna parfym. Det är typ så här jag vill dofta hela livet, att människor ska förknippa doften med mig. Kontrasten mellan citrus, pudrighet och den lätt animaliska känslan. Jag tror att jag kan ha hittat min signaturdoft 🐆🍋
BYREDO
Animalique Eau de Parfum 50 ml