/ Creme de La Mer 30 ml 1920 kr vs. Nivea creme 75 ml 17 kr
Doruntina
Beauty Pro
10/12/22-15:15(redigerad)
Creme de La Mer 30 ml 1920 kr vs. Nivea creme 75 ml 17 kr
Ni har nog inte missat hypen kring La Mers revolutionerande ansiktskräm genom åren. Jag blev nyfiken på vad som gör den så speciell för den höga prisklassen. Då visade det sig att den inte alls var så speciell som jag trodde. Faktum är att den är väldigt lik vår klassiska Nivea kräm som man använde i yngre dagar. Den stora skillnaden - prisklass och två ingredienser.
La Mer och Nivea har i princip identisk bas. Det som får La Mer att ”sticka ut” är deras algextrakt som genom en fermenteringsprocess producerar mjölksyra (mer känt som förkortningen AHA i hudvård), som är bra för huden. Denna ingrediens är inte så revolutionerande för La Mers prisklass, och finns i andra mer prisvärda produkter enligt min åsikt som farmaceut.
La Mers kräm innehåller även en del antioxidanter, vilket gör den mer ”åtråvärd” än Niveas kräm. Tråkigt nog så gör La Mers förpackning inte dessa antioxidanter någon större nytta. Antioxidanter är väldigt känsliga mot ljus och syre, så varje gång man öppnar burken förlorar dessa sin effekt.
Summa summarum: Båda är två identiska återfuktande krämer, med skillnaden i algextraktet som inte är prisvärd enligt mig.
Dyrare är inte alltid bättre, och dyrt är inte alltid bra. Tyvärr så är många dyra produkter dyrare pga deras ”finare” förpackning, och man marknadsför den främst till en publik som har mer pengar att spendera. Bara lite food for thought till vårt community här på Kicks. 💗💡
Själv har jag flitigt använt Niveas kräm för min torra vinterhy, hela 75 ml för 17 kr på Apotek Hjärtat. Tycker också den funkar på mig som primer🙈
En av många källor som skrivit om ämnet:
https://www.beautifulwithbrains.com/dupes-creme-de-la-mer-nivea-creme/