Hem / Bloggen / Tre härliga ansiktsmasker och hur du preppar huden för bästa
Issie Beauty
Beauty Star
24/03/22-11:11 (redigerad)

Tre härliga ansiktsmasker och hur du preppar huden för bästa resultat!

Jag älskar att maska, alla olika varianter: wash off, nattmasker, sheet masks etc. Jag är även förtjust i konceptet multi-maska. Det vill säga applicera några olika typer av ansiktsmasker samtidigt för att behandla hudens alla tillstånd. Jag använder ansiktsmasker relativt ofta, speciellt när min hud behöver extra kärlek eller när jag känner för det. I dagens inlägg ska jag skriva om tre härliga ansiktsmasker och om mitt bästa tips hur du preppar huden innan för bästa resultat!

💜 Prepp

Att rengöra ansiktet innan du applicerar din ansiktsmask är superviktigt men för att få ut så mycket som möjligt av din ansiktsmask kan du testa att exfoliera huden innan. På så sätt tar du bort smuts, gamla hudceller och talg. Det ger dig en ren hud att lägga en mask på som blir en bättre grund att jobba på. Här väljer du vilken exfoliering som passar din hudtyp bäst, det kan antingen vara en som du tvättar bort eller leave on exfoliering i form av en syra.

Tips! Dermalogica Daily Microfoliant. En fantastisk mild och dryg exfoliering. Den innehåller små korn som löser upp sig snabbt, enzymer och BHA. Den är anpassad för alla hudtyper och fungerar perfekt på min känsliga hud. Den rengör huden på djupet utan att lämna huden torr eller stram. Min hud får ett underbart lyster. Den går utmärkt att använda varje dag.

Efter du har maskat är det bara att applicera din hudvårdsrutin & you are good to go! Glöm inte att applicera solskyddsfaktor som ditt sista steg (dagtid) och att återapplicera under dagen.

💜 Klairs Youthful Glow Sugar Mask

Detta är en mild peelingmask berikad med antioxidanter från grapefrukt och hallon. Grapefruktekstrakt och kaolin mjukar upp din hudstruktur utan att irritera medan sheasmör, hallonolja och jojoba bistår med rik näring och lämnar huden återfuktad efter tvätt. Den innehåller också antiinflammatorisk kalamin för att lugna din hud. Denna multifunktionella produkt kan användas som rengöring, exfoliering och näringsgivande mask. En ansiktsmask som ska passa alla hudtyper, speciellt en torr hud.

Viktigt att tänka på när du ska tvätta av masken är att inte vara för hårdhänt, kornen är något grövre och därför ska man vara försiktig så man inte irriterar huden. Men om man tar det försiktigt så går det jättebra och jag upplever att kornen smälter efter en stund. Huden lämnas mjuk, återfuktad och får ett fint lyster. En superhärlig ansiktsmask!

💜 COSRX Ultra Nourishing Rice Overnight Spa Mask

Min all time favorite! Den här masken går att använda till så mycket. Det här är en multifunktionell produkt som kan användas som rengöring, fuktmask (wash off), nattmask eller fuktkräm. Den innehåller risextrakt som är en välkänd och naturlig ingrediens i Asien som används för dess mjukgörande effekter. Tillsammans med niacinamid lämnar den huden len och ger ett fantastiskt lyster. Den har en lätt och krämig konsistens som känns underbar på huden utan att lämna någon klibbig känsla. Huden blir återfuktad, mjuk, lugn och full med lyster och masken täpper inte till några porer. Produkten är även helt fri från parfym vilket passar min känsliga hud!

Kort om niacinamid: ger mindre synliga porer, en starkare och friskare hudbarriär, bättre fukthalt, jämnare hudton, minskar ålderstecken och ger mer lyster.

💜 Emma S Purifying Mud Mask

Eftersom min hud är rätt torr och känslig har jag svårt att hitta en lermask som inte torkar ut min hud. Men en mask som jag fort märke fungerade för min hud var Emma S Purifying Mud Mask. En djuprengörande lermask med kaolinlera och aktiverat bambukol som rengör porerna på djupet genom att absorbera orenheter samtidigt som niacinamid (vitamin B3) och glycerin tillför och bevarar fukt. Ett mineralkomplex med magnesium, zink och antioxidanter från enbär och mjölktistel boostar huden med näring och energi. Hyn blir lugn och mjuk tack vare att den innehåller havrelipider och allantoin.

Till skillnad från de flesta andra lermasker jag har testat torkar den här inte ut huden! Så istället för att lämna huden uttorkad och stram så blir huden återfuktad och lugn. Masken är anpassad för en blandhy, normal till fet hy. Men för mig som är torr fungerar den utmärkt i t-zonen, för det är där jag brukar få orenheter. Masken är även superenkel att tvätta bort. Huden lämnas ren, len, återfuktad och får ett fint lyster. En jättehärlig lermask!

☁️ Vilka är era favorit ansiktsmasker och hur gör ni för att få så bra resultat som möjligt innan ni maskar? Om ni väljer att testa eller har testat någon av produkterna så vore det jättekul att få läsa era tankar i mitt kommentarsfält. <3

Dermalogica
Daily Microfoliant 74 g
Emma S.
Purifying Mud Mask 100 ml
Klairs
Youthful Glow Sugar Mask 110 g
COSRX
Ultimate Nourishing Rice Overnight Spa Facial Masks 60 ml