Hem / Bloggen / SPF IS YOUR BFF!
Issie Beauty
Beauty Star
12/05/22-12:16 (redigerad)

SPF IS YOUR BFF!

**Att tillföra solskydd som det sista steget i sin hudvårdsrutin är väldigt viktigt. Solskydd spelar en viktigt roll för att skydda vår hud mot hudcancer, pigmenteringar och förtidigt åldrande. Det finns många bra solskydd ute på marknaden och i dagens inlägg ska jag tipsa om tre favoriter jag håller kärt! Gemensamt för dessa är att de innehåller ett högt skydd mot både UVA (A som i aging) och UVB (B som i burning), täpper inte till, lämnar inget white cast och fungerar utmärkt under smink. **

Det är lika viktigt att skydda sin hud med solskyddsfaktor på vintern som under sommarmånaderna. Trots att solen inte skiner lika starkt eller ofta, ger den ändå ifrån sig ultravioletta strålar som i sin tur kan ge hudskador. Därför bör solskydd vara en lika stor del av ens dagliga hudvårdsrutin som en ansiktskräm året runt!

Tips! Glöm inte att vara noggrann med rengöringen på kvällen så man slipper att solskyddet fastnar i porerna och täpper till. Jag rekommenderar att testa dubbelrengöring i form av en oljebaserad rengöring följt av en vattenbaserad. På så sätt får du bort solskydd, smink, svett osv, som du burit med dig under dagen.

💜 Evy Technology Daily Defence Face Mousse SPF 50

En stor favorit hos många som numera blivit en klassiker i Sverige! Det speciella med detta fantastiska solskydd är att det är i mousseform och ger ett mycket effektivt skydd upp till 6 timmar. En golfbollsstor klick räcker till ansikte och hals för fullgott skydd. Produkten återfuktar huden på djupet och är lätt att jobba in samt lämnar ingen vit hinna. Jag uppskattar att den är parfymfri och att den inte irriterar ögonen eller eksem. Den varken kladdar eller täpper till porer utan ger en vacker lyster och är väldigt fin under smink.

💜 Hawaiian Tropic Sensitive Skin Face SPF 50

Ett superhärligt solskydd utformat för extra känslig hud. Den är fri från både parfym och oljor och jag upplever ingen irritation från produkten. Jag tycker den smälter in i huden jättefint utan att lämna en vit hinna. Det känns som att applicera en återfuktande ansiktskräm som inte kladdar utan sjunker in väldigt bra och lämnar ett fint lyster. Solskyddet är vattenresistent men det är viktigt att återapplicera under dagen. En toppen produkt!

💜 Garnier Ambre Solaire Over Makeup Super UV SPF50+

Jag tycker den här misten från Garnier är en fantastisk produkt till just återapplicering av solskydd. Den har ett högt skydd, svag doft som inte irriterar huden, funkar perfekt över smink, lämnar ingen fet eller vit hinna och är perfekt att ha med on the go.

Det är viktigt att återapplicera solskydd under dagen eftersom bl.a svett och vatten kan ta bort ditt solskydd som du grundat med på morgonen och lämna dig med ojämn täckning. Jag gillar att återapplicera mitt solskydd med hjälp av en mist. Jag tycker det är det enklaste sättet för mig att applicera solskydd under dagen. Om du använder en mist tänk på att applicera misten där det är stilla så att den inte blåser bort!

💭 Hur stor mängd solskydd behövs appliceras för ett fullgott skydd?

Att veta rätt mäng gällande applicering av solskydd kan vara svårt men för ett fullgott skydd behövs det en ordentlig mängd. Det behövs en halv tesked vilket motsvarar ca 2-3 fingerlängder. För en enklare applicering i vardagen kan man gå efter ”2-3 finger rule” som på ett smidigare sätt ger dig rätt mängd till ansiktet och halsen. Det kan upplevas som mycket produkt men för att undvika ett tjockt lager solskydd kan du prova att applicera i två tunna lager som ditt sista steg i hudvårdsrutinen (dagtid).

☁️ Vilka är era favorit solskydd och är ni duktiga på att återapplicera? Om ni väljer att testa eller har testat någon av solskydden så vore det jättekul att få läsa era tankar i mitt kommentarsfält. <3

EVY Technology
Daily Defence Face Mousse SPF50 75 ml
Garnier Ambre Solaire Over Makeup Super UV SPF50+ 75 ml