Hem / Bloggen / PARFYMSPECIAL – så hittar du DIN nya favorit!
Caisa
Beauty Star
04/07/22-12:46 (redigerad)

PARFYMSPECIAL – så hittar du DIN nya favorit!

Är du på jakt efter en ny favoritdoft? Det finns ett enkelt knep som gör det lätt att hitta rätt i parfymdjungel. Låt mig presentera doftfamiljerna FLORAL, FRESH och SPICY – och mina egna parfymälsklingar!

FLORAL – här hittar du blommiga dofter, både lätta och mer intensiva. Det gemensamma är att de har just blommiga noter, som ros, jasmin och apelsinblomma. Är du ute efter en harmonisk och glädjespridande doft är det i denna doftfamilj du ska börja leta efter din nya parfym.

❤️En klassisk FLORAL-doft som jag gillar: Narciso Rodriguez For Her Musc Noir EdP 30 ml, 670 kr.

Om du som jag gillar mysk så får du inte missa Narciso Rodriguez parfymer. I denna får mysken sällskap av heliotropblomman, som har en vaniljaktig och lite pudrig doft som skapar en parfym som för tankarna till solvarm sommarhud.

❤️En ny FLORAL-doft som jag gillar: Valentino Born in Roma Coral Fantasy Donna EdP 30 ml, 750 kr.

Jasmin och ros är två blomnoter som skapar eleganta och klassiskt feminina dofter. I denna parfymnyhet från Valentino möter de mysk, som förstärker elegansen och kiwi, som tillför en sprudlande energiboost. Detta är den perfekta parfymen för romantiska middagar i solnedgången – och festliga nätter där allt känns möjligt.

FRESH – gillar du känslan av att vara nyduschad och vill få en uppiggande känsla av din doft så är det denna doftfamilj du ska spana in. Här hittar du citrusnoter, marina och gräsiga toner och lätta blommor som syren och lavendel.

❤️En klassisk FRESH-doft som jag gillar: Calvin Klein CK One EdT 50 ml, 480 kr.

Få dofter har revolutionerat parfymvärlden på samma sätt som CK One. När den lanserades 1994 var det som marknadens första unisex-parfym, alltså en doft som inte marknadsförs specifikt för kvinnor eller män. Och än idag är vi mååånga som uppskattar den fräscha blandningen av bergamott, grönt te och mysk.

❤️En ny FRESH-doft som jag gillar: Clean Soft Laundry EdP 30 ml, 495 kr.

Alla som gillar doften av nytvättat älskar dofterna från Clean – och det är många, för dessa är oerhört populära! I slutet av april lanseras deras senaste skapelse Soft Laundry, som fångar känslan av tvätt som vajar i de varma vårvindarna med hjälp av noter som bergamott, näckros och mysk.

❤️TIPS! Här vill jag också tipsa om Issey Miyake A Drop d'Issey EdP 30 ml, 610 kr. Här har vi känslan av skolavslutning fångad i en syrensprudlande doft! Denna parfym passar även i FLORAL-familjen, men just på grund av de spröda noterna av syren blir det en väldigt lätt, vårig och frisk doft.

SPICY – här har vi doftfamiljen för dig som gillar kryddigare dofter som tar för sig. Dessa parfymer brukar sägas passa extra bra till kvällen och festen, då de ger ett lyxigt och intensivt intryck med noter av peppar, trä, kanel, kaffe och blommor som iris och ylang-ylang.

❤️En klassisk SPICY-doft som jag gillar: Dior Homme EdT 50 ml, 815 kr.

Jag tycker inte du ska bry dig så mycket om en doft kallas för herr- eller damparfym. Gillar du en doft så ska du bära den! När jag vill känna att jag har lite extra power är det denna parfym jag stäcker mig efter. Noter av exklusiva träslag och kryddig vetiver (en typ av gräs) gör detta till en harmonisk doft med pondus.

❤️En ny SPICY-doft som jag gillar: Yves Saint Laurent Black Opium Illicit Green EdP 30 ml, 625 kr.

Succédoften Black Opium kommer nu i en ännu mer energigivande version. Originalets karaktäristiska kaffenoter finns kvar, men har spetsats med en extra kaffeshot som gör den ännu mer intensiv. Mandarin och fikon ger en nästan elektriskt sprakande känsla som för tankarna till neonljusbeströdda nätter.

Vilken doftfamilj är din favorit? Och – vem är din parfymälskling? Berätta!

Calvin Klein
ck One EdT 100 ml
DIOR
Dior Homme EdT 100 ml
Narciso Rodriguez
For Her Musc Noir EdP 30 ml
Issey Miyake
A Drop D'Issey EdP 30 ml
Yves Saint Laurent
Black Opium Illicit Green EdP 75 ml
Valentino
Born In Roma Coral Fantasy Donna EdP 50 ml