Hem / Bloggen / ✨ Gravidbeauty ✨
Madeleine - Ohthegloss
Beauty Star
28/06/22-17:12 (redigerad)

✨ Gravidbeauty ✨

Jag har precis fått mitt andra barn.

Att vara gravid medför för vissa en positiv inverkan på huden (det där klassiska ”gravidglowet” som så många talar om), men för vissa sker andra hormonella förändringar som man kanske inte känner igen sig i. Vi går igenom de vanligaste förändringarna för att råda bot på hur de kan behandlas:

Pigmenteringar
Pigmenteringar är väldigt vanligt att få under graviditet. Det finns en uppsjö produkter att underhålla med efter graviditeten som jobbar mot pigmenteringar. Under graviditeten är det dock många som upplever sin hud som mer känslig och därför gäller det till en början att underhålla milt. Även den mest tåliga huden kan få ett bakslag av aktiva produkter under graviditeten, därför är det bättre att trappa ner ett tag för att senare trappa upp. Jag tycker att Lumenes Nordic-C Glow Renew Night Serum som innehåller c-vitamin och gluconolactone, en mild syra som kallas för PHA, är toppen för att underhålla pigmenteringar och bibehålla ett lyster. Den bästa kombon för att undvika pigmenteringar är dock ett SPF och en hatt eller keps. Evys Daily Defense Mousse SPF 50 är en trygg kompis om man vill ha ett solskydd som räcker länge.

Plitor, pormaskar och förstorade porer
Ibland kan man märka att huden blir mer benägen att utveckla plitor, bli mer oljig och få mer pormaskar och/eller förstorade porer. Oavsett om du är gravid eller ej så finns det en gyllene kombo för detta ändamål: BHA och niacinamid. BHA är en syra som exfolierar huden och rengör porerna på djupet och en bästis för alla som vill få en fräschare och mer jämn hud. Niacinamid är en fantastisk ingrediens som motverkar förstorade porer, ger huden ett lyster och stärker hudens barriär. Beautyacts 2% BHA + 1% Zinc Purifying Toner samt 5% Niacinamide! Glass Serum är verkligen chef’s kiss 💋 när det kommer till att underhålla en hud som är i behov av lite renovering.

Torr och fuktfattig hud
Många personer, jag inkluderad, upplever att huden blir mer torr under graviditeten, därför gäller det att tänka fukt och fett. Se det som en riktigt matig macka, där du vill lägga lager på lager. Fukt först, gärna i flera lager, exempelvis toner, essence och serum. Några favoriter här är Beautyacts Hyaluronic Acid Hydrating Toner följt av HydraMolecular Moisture Serum. Sedan låser du in fukten med en närande kräm och voilà(!) du är återfuktad under hela dagen. En favoritkräm just nu är The Chill Cream av Mantle som verkligen passar de flesta hudtyper och innehåller ceramider som skyddar hudens barriär.

Hade du några hormonella förändringar som innebar förändringar i huden som gravid eller är du gravid just nu? Lämna gärna en kommentar och berätta 👇🏻

BeautyAct
5% Niacinamide Glass Serum 30 ml
BeautyAct
HydraMolecular Moisture Serum 30 ml
2% BHA + 1% Zinc Purifying Toner 150 ml
EVY Technology
Daily Defence Face Mousse SPF50 75 ml
The Chill Cream – Nourishing + Balancing Moisturiser 50 ml
Lumene
Nordic-C Glow Renew Night Serum 30 ml
BeautyAct
Hyaluronic Acid Hydrating Toner 150 ml