Hem / Alla inlägg / Min hudresa & mina must haves! Sedan tidiga tonåren har
Marta - Hudvårdstankar
Beauty Star
24/03/22-09:30
Min hudresa & mina must haves! Sedan tidiga tonåren har jag haft problem med akne. Det började redan i början av högstadiet. På den tiden var jag inte så påläst och tog hand om min hud på helt fel sätt. Använde mycket uttorkande och starka produkter som bara skadade huden. Aknen har hängt med dig sen dess. Jag har gått på olika receptbelagda mediciner och behandlingar genom åren men inget ”botade” aknen helt. Problematiken med akne gjorde att jag hade väldigt dåligt självförtroende gällande min hud. Kunde inte lämna mitt hem utan att ha foundation på som täckte både aknen och alla röda pigmentfläckar som blev kvar efter aknen. Men någonstans där på vägen väcktes även mitt intresse för hudvård. Jag ville lära mig att ta hand om min hud på bästa sätt, motverka nya akne utbrott samt skydda huden och ge den närig. Det kan jag nu säga att jag har gjort! En stor del av min resa genom huden har handlat om att acceptera huden för hur den är och hur den ser ut. Det är normalt med akne, det är inte äckligt, fult eller på grund av att man inte är noga med hygien. Dom flesta har problem med akne någon gång under sin livstid. Vissa av oss har det hela livet. Med kunskap, förståelse och acceptans har ju nu min akne under kontroll och min hud är frisk och välmående. Trots att jag ibland får något litet akne utbrott samt har röda akneärr som jag dagligen jobbar på så är jag nöjd med min hud. Nedan på bilden ser ni några av mina must haves! Alltså produkter som jag älskar och alltid har hemma. Tänkte beskriva dem lite kort och berätta varför jag använder dem. Ha i åtanke att jag har en fet hudtyp och är då aknebenägen. 🍃 COSRX Master Patch Clear Fit Spot Treatment Dessa ultratunna finnplåster använder jag när jag får ett akneutbrott för att inte pilla på det och förflytta bakterierna samt för att påskynda läkningen. 🍃 Evy Technology Daily Defence Face Mousse SPF50 Solskydd dagligen året runt är något jag står fast vid! Den här är som ett solskydd och dagkräm i ett. Ger fukt och näring samtidigt som den skyddar huden mot solens farliga strålar. Parfymfri och passar alla hudtyper. 🍃 Mantle The Chill Cream En kräm som min oljiga hy älskar! Ger massvis med fukt, reglerar talgproduktionen med hjälp av niacinamid, lugnar med CBD samt sjunker in fort och är inte för tung/fet för min hud. 🍃 Exuviance Super Retinol Concentrate Retinol är en ingrediens som jag inte kan leva utan! Det är den ingrediensen som har hjälpt mig mest med att kontrollera min akne och motverka akneutbrott. Det här serumet är en trogen favorit! 🍃 The Ordinary ”Buffet" Multi-Technology Peptide Serum Jag lägger även mycket fokus på att stärka hudbarriären. Det gör jag oftast med peptider som verkar som en byggsten för huden. Detta serumet är prisvärt och effektivt. Hälsosam hudbarriär = välmående hud! Hur har din hudresa sett ut? Vilka produkter är dina absoluta must haves? 🤍✨
Min hudresa & mina must haves!   Sedan tidiga tonåren har
The Ordinary
Buffet Multi-Technology Peptide Serum 30 ml
EVY Technology
Daily Defence Face Mousse SPF50 75 ml
Exuviance
Super Retinol Concentrate 30 ml
The Chill Cream – Nourishing + Balancing Moisturiser 50 ml
COSRX
Master Patch Clear Fit Spot Treatment 18 pcs