Hem
Bloggen
Hudvårdsfilosofi och några "must haves"
Johan
Beauty Star
15/04/22-10:34 (redigerad)

Hudvårdsfilosofi och några "must haves"

Liksom för många andra började min hudvårdsresa med akne i tonåren, problem som följde med långt efter puberteten. Med en önskan om en hy fri från finnar öppnades en värld av hudvårdsprodukter och ingredienser som väckte intresse även för andra delar inom skönhet. Genom åren har jag använt både dyra och billiga märken; testat både hela produktserier och blandat märken. Efter otaliga timmar av eget efterforskande och testande av massvis med hudvård har jag landat i en ganska simpel hudvårdsrutin där jag försöker hålla mig till vetenskapligt beprövade ingredienser i måttliga koncentrationer (högre koncentration är inte alltid bättre).

Jag lägger sällan pengar på onödigt dyr rengöring eller separata dag och nattkrämer. En välbalanserad fuktkräm fungerar både som dag och nattkräm och kan i bästa fall ersättas med en solkräm dagtid om du inte är väldigt torr. Vi har alla olika problemområden; akne, pigmenteringar, fina linjer, rodnad etc. och det finns specifika produkter för varje sak och vad som är lämpligt för mig kanske inte är det för dig. Personligen använder jag en bra retinoid på kvällen och detta är mitt val av aktiv produkt.

“Must haves” för mig är dock produkter som är basen i hudvården och som förbättrar effekten av en produkt som du valt utifrån ditt problemområde. För mig är detta därför

  1. En mild rengöring som används på kvällen innan resten av din hudvård. Personligen tvättar jag ansiktet numera endast en gång per dag, på kvällen.

  2. Ett bra solskydd som används varje morgon. SPF är din bästa vän för att förebygga solskador och ett måste i min hudvårdsrutin.

  3. En mild men effektiv produkt som kan förhöja effekten av ditt val av aktiv produkt oavsett om det är retinol, BHA eller C-vitamin. Just nu ingår dessa produkter i min basrutin:

  • Babor Gel & Tonic 2 in 1 cleanser. Detta är en mild men effektiv rengöring som även doftar lite härligt av pepparmint. Jag har länge använt doftfria produkter då detta generellt sätt kan vara lite mer skonsamt men jag ville pröva något mer sensoriskt välbehagligt. Älskar att ha med denna på gymmet och i kombination med bastubad ger det mig en härlig SPA-känsla. Bäst för kombinerad till normal hy.

  • Medik8 Press & Glow Daily Exfoliating PHA Tonic with Enzyme Activator. Detta är en produkt som Medik8 tagit fram specifikt för att kunna kombineras med både C-vitamin och A-vitamin utan att överbelasta huden och som är tänkt att fungera även för känslig hud. Produkten innehåller PHA vilket är en nyare och mildare form av syra än AHA och som främjar mild exfoliering och även verkar fuktgivande och lystergivande. Perfekt för mig som redan använder aktivt A-vitamin i min kvällsrutin.

  • Evy Technology Face Mousse SPF 50. Ett svenskutvecklat solskydd med högt UVA och UVB skydd. Denna använder jag för tillfället varje morgon och den fungerar som både solskydd och fuktkräm för mig. Jag applicerar direkt på torr hud och jag tvättar inte ansiktet på morgonen, i synnerhet inte på vintern. Har du väldigt fet hud kanske du vill fräscha upp huden innan applicering. Använder du smink fungerar den även bra som primer.

Vad är ett måste i din rutin? Vilken produkt eller ingrediens kan du inte vara utan?

EVY Technology
Daily Defence Face Mousse SPF50 75 ml
Medik8
Press & Glow Facial Toner 200 ml