Hem / Alla inlägg / ☀️🧴Varför SPF är så viktigt året om 🧴☀️ Att ta hand om
Madeleine - Ohthegloss
Beauty Star
21/04/22-18:11
☀️🧴Varför SPF är så viktigt året om 🧴☀️ Att ta hand om kroppens största organ - huden - är en underbar sak att göra. Det ger inte bara en avkopplande effekt, utan det ger också resultat om man gör det rätt. Dock spelar det ingen roll hur många behandlingar eller skönhetsprodukter du köper för att sköta om din hud om du inte använder SPF. Jag ska här nedan berätta varför. Dagligen blir vi exponerade för UVA- och UVB-strålar, och för att lite slarvigt dela upp vad som är vad kan man tänka att A:et i UVA står för ”Age” och B:et i UVB står för ”Burn”. Strålarna påverkar alltså din hud på olika sätt. UVA-strålar snabbfakta: - Finns året om, även när det är mulet. Tränger igenom glas så du är inte skyddad inomhus. - Kan på lång sikt utveckla fotoåldrande, med andra ord att huden förlorar sin spänst och rynkor bildas - Kan orsaka pigmenteringar i ansiktet - Kan vara upphov till solallergi och soleksem - Med för stor exponering av UVA-strålar kan det också leda till hudcancer senare i livet UVB-strålar snabbfakta: - Skadar hudcellernas DNA, varför huden utvecklar pigmentet melanin som skyddar mot strålarna. - Skyddar du dig inte mot solen och mängden UVB-strålar är för stor så bränner du dig och huden försöker då reparera detta. - Att exponeras för solen och bränna dig kan på sikt utveckla hudcancer. Summering: ha ett solskydd med fullgott UVA/UVB-skydd och använd gärna det året om, även när inte solen är ute. Kika på min film där jag visar vilken mängd jag oftast tar av mina favorit-solskydd. Även om två fingrar ofta räcker för ett flytande solskydd är det alltid bra att säkra upp med ett tredje. 😉
Dermaceutic
K Ceutic 30 ml
EVY Technology
Daily Defence Face Mousse SPF50 75 ml