Hem / Alla inlägg / Nu när sommaren är här och jag smörjer mig med SPF flera
Johan
Beauty Star
09/06/22-15:03
Nu när sommaren är här och jag smörjer mig med SPF flera gånger per dag samt svettas i solen har jag behov av lite djuprengöring då och då. Även om många produkter är icke-komedogena (dvs. inte ska bidra till att de bildas pormaskar) så kan mycket solkräm och värme bidra till lite plitor för min del. Mitt bästa tips är därför att kombinera lite syra-peeling med en lermask för att se till att hålla porerna rena. På sommaren är det bra att dra ner på starka AHA-produkter eftersom de kan göra huden ner känslig mot solen. Salicylsyra, eller det som vanligtvis kallas BHA, gör däremot inte huden lika känslig mot solen och är dessutom bra på att penetrera porerna och lösa upp talg eftersom BHA löser sig i fett. Att därför inleda med BHA och låta den verka i 5-15 min innan man går på med en lermask är en riktigt bra kombo för att hålla porerna rena och i schack. Är du väldigt torr eller känslig kan det funka bättre med PHA innan lermasken och var särskilt noga med att välja en inte alltför uttorkande lermask samt inte låta den torka helt innan du tvättar av den. Att spraya med lite vatten medan masken ligger på gör också att den inte torkar helt och gör den lättare att få bort. Leror utövar sin absorberande effekt när det är fuktiga, inte när de torkat! Produkter att kombinera är: Fet hud: Beauty Act by KICKS 2% BHA + 1% Zink Purifying Toner och Origins Clear Improvement Mask Normal hud: Medik8 Press & Glow Daily Exfoliating PHA Tonic with Enzyme Activator eller BeautyAct by KICKS 2% BHA + 1% Zink Purifying Toner plus Exuviance Detox Mud Mask Kombinerad hud: T-Zon: BeautyAct by KICKS 2% BHA + 1% Zink Purifying Toner plus Origins Clear Improvement Mask C-Zon: Medik8 Press & Glow Daily Exfoliating PHA Tonic with Enzyme Activator plus Exuviance Detox Mud Mask Glöm inte att ladda på med fukt efteråt, exempelvis BeautyAct by KICKS 7% Niacinamide Re-Texturising Toner och såklart SPF hela dagen! Hur håller du porerna i schack under sommaren?
Origins
Clear Improvement Active Charcoal Mask 75 ml
2% BHA + 1% Zinc Purifying Toner 150 ml
Exuviance
Detox Mud Mask 100 ml
Medik8
Press & Glow Facial Toner 200 ml